fredag 3 januari 2014

Min inspiration och lycka

Lycka är att ha en blogg och att kunna publicera sina tankar utan mellanhänder.

Jag har snart arbete i ett socialt företag som jag varit med om att bygga upp från början. Här är några saker som inspirerar mig och ger mig kraft

  • goda samtal där vi skapar visioner tillsammans
  • enkla måltider som vi turas om att bjuda varandra på
  • medarbetarnas resurser som ger liv åt projektarbetet
  • att skissa våra preliminära resultat i lättfattliga rapporter
  • att skapa och samla på bilder som gestaltar vårt projekt
  • promenaderna där vi kan mötas i spontana samtal
  • brukarnätverk där organisationer och personer möts
  • möten på djupet där vi finner kraft i de svåraste lägen
  • patienters, brukares och anhörigas erfarenhetskunskap
  • pilgrimstradition i kulturarv, konst, litteratur och praktik
  • psalmer, böner och sånger om andligt liv och möten med Gud
  • meditationer i dialog med Gud, Kristus och andra förebilder
  • uttryck för handlingsburen kunskap i praktik och/eller föremål

    Allt Gott önskar jag dig under 2014

måndag 18 juni 2012

Fira midsommar med picknick och meditativ sång


Välkommen att vara med på Midsommarfirande med Mantrabandet från Valegården. Vi tänker hålla till på Röboåsen nära cykel- och gångvägen ut mot Gamla Uppsala.

Här finns underbara platser för sång och meditation. Vi inleder kl 15 och börjar samlas en halvtimme innan. Sedan kan vi fortsätta till långt in på natten.

De som vill kan vandra från Valegården via domkyrkan och längs Eriksledens sträckning. Tag med en välsingnelse från din tradition så gör vi en pilgrimsfärd i enhetens tecken. Vandringen tar ca 1,5 timme. Vi startar kl 13.


Om du tar buss

Tag buss 111 till hållplats Röbo. Gå ett par hundra meter norrut och tag höger in på en mindre körväg. Ovanför skidbacken till höger finns fina platser. Markerna är restaurerade efter att sandtaget lagts ned.
(Några hundra meter norrut finns Frälsarkransen, Martin Lönnebos poetiska tolkning av livets pärlor utlagd på Svenska kyrkans mark till en meditationsplats för pilgrimer och lustvandrare längs Eriksleden som sträcker sig mellan Domkyrkan och Gamla Uppsala kyrka.)

lördag 16 juni 2012

Kapten Röd: Ju mera dom spottar på mej

En skön låt och god tröst när man känner sig pressad av andra mänskors domar. 


"Håll hårt i din goda vän, för där ute finns det gott om ormar
Gå med dom som vill dig väl, även om dina fickor är tomma
Glöm dom som vill sänka dig, sudda bort bad minded tjommar
Ju mera dom spottar på mig, desto snabbare kommer jag blomma"
                                                                sjunger  Kapten Röd

Läs Hela: http://svenskalyrics.se/kapten-rod-ju-mer-dom-spottar/#ixzz1xwGxLi1f

lördag 31 december 2011

Sånger om kvinnor - Törnrosa


Jag tror det är Marie Selander som sjunger här. Jag har hört låten live på 70-talet. Den tilltalade mig starkt. Idag känns den viktigare än någonsin. Musikerna  kom från Blå Tåget eller Gläns över sjö och strand. En helt annan kvinnobild än den av Vermeer. Från mjölkkammare till miljonprogram och popkonsumtion. En kvinnas väg i strukturrationaliseringens folkhem. Hemskt och pateiskt innehåll, upproriskt budskap. Den milda objektiviteten i Selanders röst till den melakoliska saxofonen kanske Tore Berger.

lördag 19 november 2011

Vermeers målning "Mjölkpigan"




Jan Vermeers verk Mjölkpigan innehåller en del information som kan vara belysande. Det frusna ögonblicket i bilden påminner oss om fotografier. Hon är fångad i ett ögonblick. Kanske snabbt skissad med stöd av en Camera Obscura. Många har samlat indicier för att det var så.  I bilden finner vi dock en hel del tecken som gör en sådan tolkning osannolik. Perspektivet är motsägelsefullt och ljuset är inte så enkelt att förstå som det först verkar.  Om konstnären använt ett fotografiskt verktyg så är det för att analysera detaljer. Bilden som helhet är en komposition, som lurar ögat att se den som ett fotografi.

Detaljrikedomen i bilden låter sig inte heller återges på ett ögonblick. Konstnären har arbetat många timmar. Det är också troligt att han haft modellen stående framför sig under arbetet. Det komplexa ljusspelet skapar skuggfenomen som påverkar färgupplevelsen. Utan modell är dessa svåra att få trovärdiga. Det som ser ut som ett ögonblick är framställt under många mödosamma timmar.  

Vi ser på slagskuggorna från korgarna och den lilla lådan i bakgrunden att ljuset faller in i ungefär 45 graders vinkel. Det skulle kunna vara vid middagstid i april, då medeltidens Vårfrudag var placerad, 14 dagar efter vårdagjämningen. Är det en symbolisk avbildning av Maria, eller snarare av hennes mor Anna?  

Dessa iakttagelser ger bilden i en rimlig kontext. Vermeer var konsthandlare och kännare av italiensk konst. Här kunde han funnit förebilder i målarmunken och bråkstaken Caravaggios (1571-1610) populära måleri. De bibliska gestalterna är framställda som människor ur målarens liv. Föremålen som lyfter fram deras symboliska betydelse har även Caravaggio gestaltat med detaljrikedom och han arbetar med samma utsökta ljusföring som Vermeer använder ett halvt sekel senare.

Bilderna kan tolkas som direkta överföringar i bild av bibliska eller apokryfiska berättelser och detta har stöd i exegetisk tradition. Bibeltolkningens höjdpunkt var under medeltiden att  kunna se de bibliska berättelserna gestaltas i sitt eget liv. En horisontsammansmältning som föregås av en rad tolkningssteg som laddar ögonblicket med tyngden av historien och framtiden.  

Bilden av mjölkpigan kan inte vara målad under vinterhalvåret. Då kommer solen aldrig så högt på himlen att ljuset blir trovärdigt. Den lilla lådan i bakgrunden behövs inte för att värma den stillastående kvinnan. Lådan är ett värmeelement som placerades under kjolen under stillasittande arbete i kalla rum. Den blir ett surrealistiskt tillägg, kanske en erotiskt laddad referens.  

Horisontlinjen, som motsvarar ögonhöjd för den ideala betraktaren är placerad i höjd med kvinnans högra hand som håller tillbringaren och i förlängningen i höjd med hennes hjärta. Religionens uttryck blev under 1600-talet fokuserat på inre tillstånd. Hjärtats begrundan och bön.

Kvinnan är sval och absorberad av sitt arbete med att förbereda måltiden. Vårt dagliga bröd fördelas och läggs fram för oss genom hennes gärning. Ur det mörka kärlet rinner den vita, närande mjölken fram. Som mjölken ur Annas bröst när hon triumferande vill ropa till Israels herrar: ”Se, Anna ger di.” Kvinnan kanske tänker på dessa ord, kanske på kärlek, kanske på att få ett barn.  

Men rummet som hon står i tar emot ljuset från himlen, så att en värld av färger och skuggor ger tingen liv och form inför våra ögon. På samma sätt som mjölken ger näring åt kroppen, ger ljuset näring åt världen.  Det infallande ljuset från vänster användes av många medeltida målare som bärare av Kristus. Maria avbildades försjunken i en bönbok när Kristus kommer in i henne genom anden. Det fanns ett talesätt att Maria befruktades genom örat, som kanske hade med den här typen av bilder att göra.

Men till sammanhanget hör holländarnas engagemang i hundraårskriget som avslutades 1648 med freden i 30-årig kriget. Framställningar av dygdiga kvinnor användes som symbol för nationell och religiös självständighet. Vardagligheten kan hänga ihop med detta. Här finns inga avbilder av Gud, bara kvinnan i vardagen som lägger hela sin uppmärksamhet på att förbereda måltiden. Kanske försänkt i bön.

Bilden är uppdelad i två distinkta sidor. Också detta har en stark retorisk innebörd. Den ljusa sidan symboliserar världens rening genom Marias livsfrukt i de medeltida motsvarigheterna. Uppdelningen skapas av det naturliga ljusets flöde. Väggen närmast fönstret hamnar i skugga men till höger om kvinnan är den vitmenade väggen klart belyst. Färgerna finns i motivet som omfattas av kvinnans uppmärksamhet, nära fönstret.

En illusion av att bilden har två olika horisonter uppstår om man fokuserar
kvinnans vänstra sida. Till höger bildas en kontur betonad av kontrasten mot väggens ljusa bakgrund. Bakgrunden kan ta gestalt av himlen och kvinnan blir jättelik, heroiskt porträtterad mot himlagrunden. Bilden av frihetskampen, av historiens vingslag. Värmeelementet blir en av många symboler för den gamla kyrkan i den nationella retoriken. En snusklåda från den gamla kyrkan.

och så vidare. En bild är som en arena där tolkningar kan spelas ut i oändlighet. Tolkaren berättar om sig själv och sina referenser genom att lyfta fram bildelement som har mening bara i mycket speciella sammanhang.

måndag 25 juli 2011

Förlåt dig själv och förlåt andra

Hur kommer man från ett tillstånd av ilska och separation som gjort att man kunnat skada andra människor urskillningslöst. Någonstans måste smärtan släppas in och bearbetas. Att förlåta sig själv är ett sorgearbete som syftar till att man skall bli fri från behovet att upprepa onda och irrationella mönster. Sann förlåtelse betyder befrielse. Det betyder att ondskans spiral bryts. Det är värt mycket att nå målet.

fredag 1 juli 2011

Lättviktig och energisnål datorlösning

 Asus Eee PC 1015PEM heter min nya netbook. Jag kör Ubuntu 11.04 som operativsystem. Min dotter använder hellre Windows 7. Det finns ett tredje operativsystem som bara är för att surfa. Det kan startas på 5 sekunder. 
Datorn väger 1.27 kg och har 10 timmars batteritid. Låg strömförbrukning alltså. Det ger frihet att använda datorn som anteckningsbok i flera sammanhang. Hemma  kan jag koppla till tangentbord, mus och skärm. Vår 22 tums LED-TV fungerar bra som skärm. Den drar bara 35 watt ström. På det hela taget en förflyttning mot lättare miljöbelastning.
Jag installerade UBUNTU 11.04 via nätet. Windows 7  Starter är förinstallerat på datorn, så jag använde UBUNTUS Windows installer Det gick hyfsat. Jag laddade ned under natten och kunde starta om datorn på morgonen. Till att börja med startade installationen av sig själv, utan att jag kunde testa systemet. Det var ju inte bra. det var en bugg. Installationen stannade upp efter ett tag. 
   När jag kom på att jag kunde stänga installationsrutan, så gick det bättre. Ubuntu 11.04 visade sig och verkade fungera bra. Kontorsprogrammen verkar snabbare i starten här än de brukar vara. Så jag valde att installera och då flöt allt som det skulle.
Navigationen i 11.04 är välgenomtänkt. Efter en dag börjar jag känna mig hemma med det nya operativsystemet. Det skiljer sig riktigt ordentligt från Ubuntu 10.04 som jag vant mig vid.