Tyvärr vara det bara önsketänkande och saga att jag som Museum Gustavianums Lucia 2006 skulle ha burit en luciakrona med snoppar formade av Aftonbladets Sportbilaga. Dokumentationen från händelsen visar tydligt att vanligt tidningspapper kommit till användning i denna performance. Men jag önskar i efterhand att de varit lite mera rosa. Förbindelsen mellan snoppen och kroppens insida som chockerande naken visades upp på Gustavianum när Eva installerade Hjärtat i anatomiska teatern i ett bidrag till forskningen kring organdonation blir klarare genom den rosa färgen. Köttet är rosa!
Den svenska granen visades i Uppsala 2006. Den hade snoppar av rosa aftonbladsbilaga och blev med rätta omskriven i Aftonbladets sportbilaga, ett unikt inslag. Sedan visades verket med de rosa snopparna på Svenska ambassaden i Tokyo.
I Den Nue Konstkatedrulen finns en rosa fallosliknande form nära toppen. Den är också gjord av Sportbilagan. Vi pratade med en journalist från Aftonbladet och lät oss fotograferas med Katedrulens inslag av Aftonbladet i bakgrunden. Vi hade roligt och mycket gemensamt, men jag skäms för att jag hittade på att snopparna i luciakronan var rosafärgade. Däremot kan jag fortfarande tänka mig att lussa för sportredaktionen. Då lovar jag att lussekronan skall vara Aftonrosa till Lars Johan Hiertas ära.
- Ett brev i anslutning till Eva Högbergs under 2006 utställda fallosobjekt sedan jag gjort ett par hemsidor om Evas verk Den svenska granen och Så skimrande var aldrig havet och blivit engagerad i dem.
Uppsala januari 2007
Kära Eva,
så synd att vår träff inte blev av. Inte desto mindre känns det som om vårt gemensamma snoppprojekt har en nästan magisk energi att binda samman olika typer av kunskap i min forskning. Ända sedan jag blev Museum Gustavianums Lucia, eller som jag nu skulle säga Staffansgumma med snoppar av tidningspapper i lussekronan, har jag arbetat med innebörden av dina installationer.
Det finns ett verkligt samband mellan de kalenderpussel som jag lagt med dagarna från Lucia till påsk och ditt verk Så skimrande...
Den sammanbindande tråden är Paulus omvändelse som firas 25 jan (ja dagen för vår planerade träff). Paulus var med när den förste martyren Stefan stenades till döds. Han drabbades härvid av mordlust och började organisera förföljelsen av de kristna, men mitt under denna kampanj mötte han Kristus och blev omvänd. Stefans dag placerades på juldagen i anslutning till Kristi födelsedag, eftersom martyrens dödsdag betraktas som den himmelska födelsedagen för kristenhetens första martyr. Den första människan föddes till det kristna himmelriket, nästan på Kristus jordiska födelsedag. Så förbinder man symboliskt uppstigning med nedstigning i den kristna kalendern. Förföljelsen av de kristna i anslutning till Stefans död kan på ett liknande sätt spegla Herodes förföljelse av barnen i Betlehem. Skördeundret som vi funnit vara kopplat till Lucia och Staffansvisorna markerar gränsen för en förföljelse på samma sätt som Pauli omvändelse. Detta om kalenderns olika sammanhang.
Låt oss ni istället titta på Paulus där hans resa börjar. Han är med och ser hur en människa stenas till döds och blir så upptänd av händelsen att han vill mörda alla kristna. Det här är en fullständig invertering av en händelse i evangelierna, nämligen Kristus som ser sina landsmän i begrepp att stena en kvinna som de kallar äktenskapsbryterska och hejdar dem med den berömda frasen - Må den som är utan skuld kasta första stenen. I själva verket har vi två situationer som till sin struktur liknar motivet i ditt verk. Vi har ett antal män som betraktar och kommenterar andra (eller någon annan, respektive något annat) som befinner sig i mörkret och utsatta för betraktarnas dömande blickar. Gubbarna är upptända, men vi vet inte hur de kommer att agera. Däremot kan vi se de bibliska berättelserna som möjliga versioner av vad som skulle kunna hända. Huvudpersonen betraktaren av konstverket i det ena fallet och den judiska mannen inför en lynchmobb i det andra, har möjlighet att påverka utfallet. Tummen upp offret räddas tll livet och lyncharna går avsnoppade hem till sitt igen. Tummen ner - offret blir martyr och den brinnande lusten tänder en eld som sprider förföljelsen till hela världen.
Säg nu att vi har för mycket kukar i konsten. Uttrycket får en helt ny innebörd.
kalenderdatum
13 dec staffanupptågets avdrift vid 1260-tal koppling till sköredeundret i uppländska Staffansvisor och i Vendelkyrkans optiska arrangemang
25 dec stefan den förste martyren paulus förföljaren börjar sin resa
24 jan st erik benvandringen - en frej ritual
25 jan pauli omvändelse förföljarens resa slutar ap 9:1-9
25 mars som årsskifte och påskdatum,
Lithberg 213. Paulus mot månkalender Kol 2:16ff
--- 215f. "Mot den bakgrund, som nu tecknats, är det knappast överraskande att ivriga strävanden gjorde sig gällande att förflytta det borgerliga nyåret från den julianska kalenderns 1jan. till påsken eller till den 25 mars." --- "I det påvliga kansliet tillämpades den vid sidan av juldagen som årsskifte sedan mitten av 900-talet och fram till Bonofacius VIII (+ 1303)"
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar