tisdag 23 mars 2010

Katedrulen, katastrofer och Picasso


Upplevelsen av att vara i Den Nue Kunstkatedrulen är fanstastisk. Det är som att vara i en saga som berättar sig själv, eftersom alla de olika inslagen i katedrulen börjar interagera av sig själva med omgivningen och varandra.

Den stora katedrulmodell som fyller galleriet har förebilder som gör sig påminda. Det är Ingolf Keijsers Flyktvagnen, som en gång tvingade besökarna att tränga sig in i Galleri 1. Den var hopsatt av träbitar i en krokiliknande stil. Under fastan finns Keijsers verk Korsnedtagningen uppställt i Domkyrkans södra transept. Vi gick igenom kyrkan på en promenud och stannade till inför detta verk. Det framstår som nästan självlysande eftersom det är belyst av strålkastare vilkas ljus fångas och återspeglas av det varmt ljusgula träet.

Självklart kom vi också att tänka på Lars Wilks verk Babels torn som femton meter högt reste sig i Bror Hjorts Hus trädgård. Även om associationerna inte känns helt trevliga så uppstår lätt kopplingar mellan hundkatedrulerna och den aktuella Wilksskandalen. Jag kom att tänka på att jag hade gjort ett verk med anknytning till Babels torn där jag försökte leva mig in i den provokativa skandalkonstens medium och lyckades över förväntan. Den Första Stenen kom till genom en stark impuls som jag inte kunde motstå. Jag lärde mig otroligt mycket genom att härma konstnärens teknik och provocera konstetablissemanget. Det var därför som jag ville ställa ut verket i katedrulen. Där fanns ett planerat utställningsrum som jag fick lov att överta efter en installation av tidningspapper som knappast fångat publikens intresse. (Den Första Stenen består av ett antal fragment av en tegelsten som trycktes mot Babels Torn 7 juni 1995 och sedan slogs sönder för att säljas bit för bit, samt en kort bräda som sågades i tre delar och signerades.)

Men när vi nu ändå är inne på de här stora associationsbanorna, där bibliska katastrofer blir sekvenser i tolkningskedjan, så har katedrulen faktiskt element som direkt visuellt pekar mot Picassos verk Guernica. En hästskalle som skriar mot himlen genomstungen av splitter kröner katedrulmodellen.

Inga kommentarer: