fredag 5 december 2008

Friheten, rädslan och Jesus


  • FRIHET BETYDER INTE ATT NÅGON HAR RÄTT ATT TÄNDA ELD PÅ EN FAMILJS LÄGENHET.
jag läser i Arbetaren om en familj som fått en molotovcocktail i brevlådan och tänker på terrorn som jag flydde från. Jag blev faktiskt så rädd för att bli utsatt för den här typen av förföljelse att jag gav upp mitt gamla liv. När jag läser om mina fackföreningskamrater som kämpar mot rasism och fascism vill jag bara gråta. Det känns inte som om det finns några utgångar ur en sådan situation. Utom galenskap eller frälsning. jag valde båda. Så jag fortsätter att leva i nya sammanhang. Någonstans är jag som vanligt, men människor och situationer som jag befinner mig i har förändrats.

Jag satt i fängelse för värnpliktsvägran 1985 och när jag kom ut därifrån hade en personlighetsförändring börjat inom mig. I fängelset hade jag konfronterats med människor som jag mött i samband med att jag jobbade på Musikforum och som hotat mig till livet tidigare. Skräcken som jag kände, när jag var instängd tillsammans med dessa människor, hade liksom grävt sig in i mig, så att verkligheten inte längre var lika solid som den varit innan tiden i fängelset. -"Vi måste tala om rädslan." Det var en fras som krävde uppmärksamhet, men som jag inte vågade ta på allvar då. I stället drömde jag på nätterna om inbördeskrig i Engelska parken. Mitt liv urholkades av rädslan och när Palme blev mördad blev det för mycket. Ångesten fick mig att söka frälsningen och min resa gick via en psykos och mentalvården till ett nytt liv med Jesus som ledsagare.

Jesus ger mig ett ultimat ickevålds alternativ. Hans handlingar och liknelser fungerar i mitt liv, så att jag får modeller att hantera svåra situationer. Allt som jag har lyckats tänka igenom har Jesus gått djupare in i och funnit radikalare lösningar på. Därför möter jag Jesus som min lärare och vågar ibland överskrida mig själv genom att följa honom. Länge har det handlat om att möta och hantera rädsla, men nu har jag börjat på en ännu svårare process. Jag möter och hanterar kärlek, både den som kommer inifrån och den som kommer in i mitt centrum genom möten med andra människor. Aldrig har jag varit rädd på detta sätt förut. Först nu har jag börjat sätta mig själv på spel i mina relationer. Men det känns främjande och livsnödvändigt att inte fly från kärleken mera.
  • FRIHET BETYDER ATT FÅ LEVA I FRED, UTTRYCKA SIG OCH FATTA BESLUT UTAN ATT BLI HOTAD ELLER UTSATT FÖR VÅLD.

Inga kommentarer: