onsdag 3 december 2008

Kolla kedjebrevet - tunga bilagor är onödiga

Jag fick ett par e-brev idag, som tog en stund att ladda ned med mitt smala bredband. De kom från goda vänner så jag kände mig inte spammad, men vill inte sända sådant vidare. Jag googlar dem istället.

Det ena handlade om en flicka som påstods vara försvunnen Ashley Flores. Ashley Flores heter webbsidan som förklarar att brevet är en bluff. Den får nog många träffar. Kanske kan man tjäna några reklamtior på det sättet. Bättre information finns nog på http://www.childalert.org/hoaxes.htm som jag dock bara kikat in på som hastigast.

Så fick jag ett budskap från Dalai Lama, som jag tror att jag fått tidigare. Men nu var det i form av en 1.8 mB fil. Jag gogglade Dalai Lama mantra.pps och fann filen högst i träfflistan. En sida med bara texten fanns också där i listan.Jag tyckte verkligen om innehållet i filen, men vill inte ha sådant i brevlådan. Vill man följa uppmaningen i brevet kan man välja att skicka länken istället. Eller också publicerar man den på sin blogg.

www.parametar.hr/razno/Mantra.pps är en nedladdningsfil på 1.8 mB

http://www.motherbird.com/dalilama.html är ungefär samma text på en vanlig
hemsida. Här finns inte kedjebrevsuppmaningen med, vilket kan vara en fördel för vissa.

Inga kommentarer: