lördag 19 juni 2010

Marguerite Porète en förförståelse

 Marguerite Porète brändes på bål 1 juni 1310 och genom ett märkligt sammanträffande fick jag reda på hennes existens några dagar efter att jag varit med om att fira det tvivelaktiga 700-årsjubileet för Vendels kyrka.

Det var på Friktioner 2010 som jag fångades av NNs performancekonstverk The Path där Mats Nyberg sågade till en korsformad figur av en stock på Celsiustorget och NN, Nito Vega tillsammans med Nanna Castillo släpade stocken under en timme upp till planen framför domkyrkan via Carolinabacken. Det var i själva verket mitt arbete att dokumentera verket, så jag använde alla mina resurser för att lägga märke till olika aspekter av verket.

Jag lade märke till Nannas ansikte som uttrycket hennes kamp med stocken och frågade henne efteråt om detta. Det hade blivit som en dialog med stockens ansikte som ett Kristusansikte. Under samtalet nämnde Nanna sitt stora intresse för martyren Marguerite Porète och jag kände igen tankarna som besläktade med en av mina favoriter bland  medeltida filosofer Mechthild av Magdeburg.  Så jag har letat upp några fragment och sammanfattningar som finns tillgängliga online. Och det är sant att Marguerite Porète's visioner klingar mot mina personliga erfarenheter på ett sätt som ger 700-årsjubilerandet en ny och godare mening. Vendels kyrka i all ära, men hon är troligen snarare 740 än 700 år i år.

Så här föreställer jag mig att man kan skissa en förförståelse för själens arbete som börjar i begäret och kan leda till en enhet med Gud.

  • När jag älskar vänder jag min uppmärksamhet utåt mot den andra.
  • Med älskandet följer begäret efter den andras uppmärksamhet.
  • Med begäret följer svartsjukan på den andras uppmärksamhet när den vänds åt ett annat håll än mig.
  • Med svartsjukan följer tillintetgörelsen av jaget
  • Med tillintetgörelsen av jaget följer längtan efter Guds Nåd
  • Längtan efter Guds Nåd vänder begärets riktning
  • Begäret till Gud sätter kärleken till jaget ur spel
  • När kärleken till jaget sätts ur spel blir svartsjukan en bild av en brist i mitt förhållande till Gud
  • Bilden av Guds svartsjuka blir en riktningsvisare till ett riktigt förhållande till Gud.
  • Riktningsvisaren pekar mot ett spel som driver själen mot enhet med Gud
  • Själen kan på det sättet bli ett uttryck för Guds kärlek

OTHER WOMEN'S VOICES, Translations of women's writing
before 1700 - Marguerite Porete /Porette /Marguerite of Hainaut (d.1310)
Marguerite Porète: The Mirror of Simple Souls, The Exerpted Text: Chapters 119 - 122, publicerade (och översatta?) av Bonnie Duncan 1995
 How Women Like Sappho, Marguerite Porete, and Simone Weil Tell God, Anne Carson, Common Knowledge 8.1 (2002) 188-20

Inga kommentarer: