fredag 25 juni 2010

Mina problem är

Mina problem är mina egna barn. Jag skapar mitt eget lidande och jag kan befria mig från det.

Bra ord att tänka på medan jag städar köket. Det blir så konkret att jag kan städa bort lämningarna av gårdagens aktiviteter när jag med sopborsten sveper samman smulor och spån. Eller när jag drar trasan över bordets yta som blir tom och glänsande. En bild av sinnet, när jag kan släppa egots alla intellektuella bekymmer.

Inspiration från min vän Sofia, Wikipedia om "mandala" och
artikeln "Dying is Better than This Flower", av Lama Thubten Yeshe
"The reality of our human life is that we have the capacity to solve our own problems. We should understand very strongly that “My problems are my baby; I have to solve them for myself.” By thinking in this way you develop deep self-confidence. How do we come to that understanding? It’s because all human beings have wisdom and intelligence. Don’t think that human nature is total ignorance. We all have wisdom, love and compassion."

Inga kommentarer: