lördag 31 december 2011
Sånger om kvinnor - Törnrosa
Jag tror det är Marie Selander som sjunger här. Jag har hört låten live på 70-talet. Den tilltalade mig starkt. Idag känns den viktigare än någonsin. Musikerna kom från Blå Tåget eller Gläns över sjö och strand. En helt annan kvinnobild än den av Vermeer. Från mjölkkammare till miljonprogram och popkonsumtion. En kvinnas väg i strukturrationaliseringens folkhem. Hemskt och pateiskt innehåll, upproriskt budskap. Den milda objektiviteten i Selanders röst till den melakoliska saxofonen kanske Tore Berger.
lördag 19 november 2011
Vermeers målning "Mjölkpigan"
Jan Vermeers verk Mjölkpigan innehåller en del information som kan vara belysande. Det frusna ögonblicket i bilden påminner oss om fotografier. Hon är fångad i ett ögonblick. Kanske snabbt skissad med stöd av en Camera Obscura. Många har samlat indicier för att det var så. I bilden finner vi dock en hel del tecken som gör en sådan tolkning osannolik. Perspektivet är motsägelsefullt och ljuset är inte så enkelt att förstå som det först verkar. Om konstnären använt ett fotografiskt verktyg så är det för att analysera detaljer. Bilden som helhet är en komposition, som lurar ögat att se den som ett fotografi.
Detaljrikedomen i bilden låter sig inte heller återges på ett ögonblick. Konstnären har arbetat många timmar. Det är också troligt att han haft modellen stående framför sig under arbetet. Det komplexa ljusspelet skapar skuggfenomen som påverkar färgupplevelsen. Utan modell är dessa svåra att få trovärdiga. Det som ser ut som ett ögonblick är framställt under många mödosamma timmar.
Vi ser på slagskuggorna från korgarna och den lilla lådan i bakgrunden att ljuset faller in i ungefär 45 graders vinkel. Det skulle kunna vara vid middagstid i april, då medeltidens Vårfrudag var placerad, 14 dagar efter vårdagjämningen. Är det en symbolisk avbildning av Maria, eller snarare av hennes mor Anna?
Dessa iakttagelser ger bilden i en rimlig kontext. Vermeer var konsthandlare och kännare av italiensk konst. Här kunde han funnit förebilder i målarmunken och bråkstaken Caravaggios (1571-1610) populära måleri. De bibliska gestalterna är framställda som människor ur målarens liv. Föremålen som lyfter fram deras symboliska betydelse har även Caravaggio gestaltat med detaljrikedom och han arbetar med samma utsökta ljusföring som Vermeer använder ett halvt sekel senare.
Bilderna kan tolkas som direkta överföringar i bild av bibliska eller apokryfiska berättelser och detta har stöd i exegetisk tradition. Bibeltolkningens höjdpunkt var under medeltiden att kunna se de bibliska berättelserna gestaltas i sitt eget liv. En horisontsammansmältning som föregås av en rad tolkningssteg som laddar ögonblicket med tyngden av historien och framtiden.
Bilden av mjölkpigan kan inte vara målad under vinterhalvåret. Då kommer solen aldrig så högt på himlen att ljuset blir trovärdigt. Den lilla lådan i bakgrunden behövs inte för att värma den stillastående kvinnan. Lådan är ett värmeelement som placerades under kjolen under stillasittande arbete i kalla rum. Den blir ett surrealistiskt tillägg, kanske en erotiskt laddad referens.
Horisontlinjen, som motsvarar ögonhöjd för den ideala betraktaren är placerad i höjd med kvinnans högra hand som håller tillbringaren och i förlängningen i höjd med hennes hjärta. Religionens uttryck blev under 1600-talet fokuserat på inre tillstånd. Hjärtats begrundan och bön.
Kvinnan är sval och absorberad av sitt arbete med att förbereda måltiden. Vårt dagliga bröd fördelas och läggs fram för oss genom hennes gärning. Ur det mörka kärlet rinner den vita, närande mjölken fram. Som mjölken ur Annas bröst när hon triumferande vill ropa till Israels herrar: ”Se, Anna ger di.” Kvinnan kanske tänker på dessa ord, kanske på kärlek, kanske på att få ett barn.
Men rummet som hon står i tar emot ljuset från himlen, så att en värld av färger och skuggor ger tingen liv och form inför våra ögon. På samma sätt som mjölken ger näring åt kroppen, ger ljuset näring åt världen. Det infallande ljuset från vänster användes av många medeltida målare som bärare av Kristus. Maria avbildades försjunken i en bönbok när Kristus kommer in i henne genom anden. Det fanns ett talesätt att Maria befruktades genom örat, som kanske hade med den här typen av bilder att göra.
Men till sammanhanget hör holländarnas engagemang i hundraårskriget som avslutades 1648 med freden i 30-årig kriget. Framställningar av dygdiga kvinnor användes som symbol för nationell och religiös självständighet. Vardagligheten kan hänga ihop med detta. Här finns inga avbilder av Gud, bara kvinnan i vardagen som lägger hela sin uppmärksamhet på att förbereda måltiden. Kanske försänkt i bön.
Bilden är uppdelad i två distinkta sidor. Också detta har en stark retorisk innebörd. Den ljusa sidan symboliserar världens rening genom Marias livsfrukt i de medeltida motsvarigheterna. Uppdelningen skapas av det naturliga ljusets flöde. Väggen närmast fönstret hamnar i skugga men till höger om kvinnan är den vitmenade väggen klart belyst. Färgerna finns i motivet som omfattas av kvinnans uppmärksamhet, nära fönstret.
En illusion av att bilden har två olika horisonter uppstår om man fokuserar
kvinnans vänstra sida. Till höger bildas en kontur betonad av kontrasten mot väggens ljusa bakgrund. Bakgrunden kan ta gestalt av himlen och kvinnan blir jättelik, heroiskt porträtterad mot himlagrunden. Bilden av frihetskampen, av historiens vingslag. Värmeelementet blir en av många symboler för den gamla kyrkan i den nationella retoriken. En snusklåda från den gamla kyrkan.
och så vidare. En bild är som en arena där tolkningar kan spelas ut i oändlighet. Tolkaren berättar om sig själv och sina referenser genom att lyfta fram bildelement som har mening bara i mycket speciella sammanhang.
måndag 25 juli 2011
Förlåt dig själv och förlåt andra
Hur kommer man från ett tillstånd av ilska och separation som gjort att man kunnat skada andra människor urskillningslöst. Någonstans måste smärtan släppas in och bearbetas. Att förlåta sig själv är ett sorgearbete som syftar till att man skall bli fri från behovet att upprepa onda och irrationella mönster. Sann förlåtelse betyder befrielse. Det betyder att ondskans spiral bryts. Det är värt mycket att nå målet.
fredag 1 juli 2011
Lättviktig och energisnål datorlösning
Asus Eee PC 1015PEM heter min nya netbook. Jag kör Ubuntu 11.04 som operativsystem. Min dotter använder hellre Windows 7. Det finns ett tredje operativsystem som bara är för att surfa. Det kan startas på 5 sekunder.
Datorn väger 1.27 kg och har 10 timmars batteritid. Låg strömförbrukning alltså. Det ger frihet att använda datorn som anteckningsbok i flera sammanhang. Hemma kan jag koppla till tangentbord, mus och skärm. Vår 22 tums LED-TV fungerar bra som skärm. Den drar bara 35 watt ström. På det hela taget en förflyttning mot lättare miljöbelastning.
Jag installerade UBUNTU 11.04 via nätet. Windows 7 Starter är förinstallerat på datorn, så jag använde UBUNTUS Windows installer Det gick hyfsat. Jag laddade ned under natten och kunde starta om datorn på morgonen. Till att börja med startade installationen av sig själv, utan att jag kunde testa systemet. Det var ju inte bra. det var en bugg. Installationen stannade upp efter ett tag.
När jag kom på att jag kunde stänga installationsrutan, så gick det bättre. Ubuntu 11.04 visade sig och verkade fungera bra. Kontorsprogrammen verkar snabbare i starten här än de brukar vara. Så jag valde att installera och då flöt allt som det skulle.
Navigationen i 11.04 är välgenomtänkt. Efter en dag börjar jag känna mig hemma med det nya operativsystemet. Det skiljer sig riktigt ordentligt från Ubuntu 10.04 som jag vant mig vid.
Datorn väger 1.27 kg och har 10 timmars batteritid. Låg strömförbrukning alltså. Det ger frihet att använda datorn som anteckningsbok i flera sammanhang. Hemma kan jag koppla till tangentbord, mus och skärm. Vår 22 tums LED-TV fungerar bra som skärm. Den drar bara 35 watt ström. På det hela taget en förflyttning mot lättare miljöbelastning.
Jag installerade UBUNTU 11.04 via nätet. Windows 7 Starter är förinstallerat på datorn, så jag använde UBUNTUS Windows installer Det gick hyfsat. Jag laddade ned under natten och kunde starta om datorn på morgonen. Till att börja med startade installationen av sig själv, utan att jag kunde testa systemet. Det var ju inte bra. det var en bugg. Installationen stannade upp efter ett tag.
När jag kom på att jag kunde stänga installationsrutan, så gick det bättre. Ubuntu 11.04 visade sig och verkade fungera bra. Kontorsprogrammen verkar snabbare i starten här än de brukar vara. Så jag valde att installera och då flöt allt som det skulle.
Navigationen i 11.04 är välgenomtänkt. Efter en dag börjar jag känna mig hemma med det nya operativsystemet. Det skiljer sig riktigt ordentligt från Ubuntu 10.04 som jag vant mig vid.
tisdag 28 juni 2011
Om Nådens skål
”Eva Ave Maria” - en medeltida profetisk formel
”Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus.” - 1 Kor 15, 22
Gud gjorde Eva av Adams revben och Kristus i Marias livmoder. På det sättet speglar Nya testamentet händelserna i det gamla och vänder på spelreglerna. Evas misstag motsvaras av Marias längtan till full upprättelse. Ibland förkortas historien i den kryptiska frasen Eva ave Maria. Eva ave är ett palindrom. Det är en fras, där den första delen motsvaras av den andra omvända delen, så att frasen lyder likadan oavsett om den läses framåt eller bakåt. Syndens nedåtgående kurva kompletteras av Nådens uppåtgående och formar det som jag kallar Nådens skål. Nådens skål är en symbol för människans erkännande av sin ofullkomlighet och sin frihet. Ofullkomligheten innebär att vi saknar erfarenhet, helhetsperspektiv och kunskap för att göra välgrundade och riktiga val i alla lägen. Friheten innebär inte att vi är helt utlämnade åt oss själva, utan att vi kan göra både dåliga val och välja att ta emot Nåden som upprättar oss i den ordning som Gud förnyar varje dag. Kalkens form liknar en parabel i genomskärning. Samma form avbildas av soluret när skuggan under förmiddagen blir allt kortare för att sedan vända och bli allt längre. Det finns eviga och grundläggande strukturer, men också saker som förändras, så att vi ofta är tvungna att handla utan fullständig kunskap. Därför behöver vi varje dag lära oss att hantera och leva med Friheten. Nådens skål ger oss ett sådant redskap. Genom Nåden kan vi lära oss att förlåta oss själva för våra misstag och bli fria att prova på nytt i trygg förvissning om att Gud tar hand om oss i alla lägen.
”Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus.” - 1 Kor 15, 22
Gud gjorde Eva av Adams revben och Kristus i Marias livmoder. På det sättet speglar Nya testamentet händelserna i det gamla och vänder på spelreglerna. Evas misstag motsvaras av Marias längtan till full upprättelse. Ibland förkortas historien i den kryptiska frasen Eva ave Maria. Eva ave är ett palindrom. Det är en fras, där den första delen motsvaras av den andra omvända delen, så att frasen lyder likadan oavsett om den läses framåt eller bakåt. Syndens nedåtgående kurva kompletteras av Nådens uppåtgående och formar det som jag kallar Nådens skål. Nådens skål är en symbol för människans erkännande av sin ofullkomlighet och sin frihet. Ofullkomligheten innebär att vi saknar erfarenhet, helhetsperspektiv och kunskap för att göra välgrundade och riktiga val i alla lägen. Friheten innebär inte att vi är helt utlämnade åt oss själva, utan att vi kan göra både dåliga val och välja att ta emot Nåden som upprättar oss i den ordning som Gud förnyar varje dag. Kalkens form liknar en parabel i genomskärning. Samma form avbildas av soluret när skuggan under förmiddagen blir allt kortare för att sedan vända och bli allt längre. Det finns eviga och grundläggande strukturer, men också saker som förändras, så att vi ofta är tvungna att handla utan fullständig kunskap. Därför behöver vi varje dag lära oss att hantera och leva med Friheten. Nådens skål ger oss ett sådant redskap. Genom Nåden kan vi lära oss att förlåta oss själva för våra misstag och bli fria att prova på nytt i trygg förvissning om att Gud tar hand om oss i alla lägen.
Eva - Ave Maria
Ett ljuvligt sökresultat för "eva ave"
Jag vet inte vad sången handlar om, men i historen om Jeanne d'Arc som Frankrikes räddare åt Karl VII från den europeiska senmedeltiden (1420-talet) förekommer profetian om Eva och Ave Maria.
(översatt efter) "Through a Political Lens: Joan of Arc from Myth to Modern Fragmentation" av Heather K. Robinson (2007). University Honors Program. Paper 47, s. 8.
http://ecommons.txstate.edu/honorprog/47
Jag vet inte vad sången handlar om, men i historen om Jeanne d'Arc som Frankrikes räddare åt Karl VII från den europeiska senmedeltiden (1420-talet) förekommer profetian om Eva och Ave Maria.
Beskrivningarna som jämförde Jeanne med bibliska hjältar gav Jeanne en nedärvd auktoritet som motsvarade Karls och hans associering med Gamla Testamentets kungar. Litteraturen och profetiorna som cirkulerade angående Jeanne fördjupade det andliga sambandet genom att spegla profetior om Jungfru Maria, eller Eva/Ave Maria: “Frankrike kommer att förloras av en kvinna och ska sedan upprättas av en jungfru”. Eva/Ave profetian säger att Maria (Ave Maria) skall återlösa Evas synder och upprätta mänskligheten. I profetiorna om Jeanne d'Arc konstruerades Karls mor Isabella av Bayern som kvinnan som förlorade Frankrike, genom att hon undertecknade Troyesfördraget och "jungfrun från Lorraine" är Frankrikens frälsare. Jeanne förnekade varje hednisk association, eller samband med den profetiska litteraturen vid förhören i Roen, men de världsliga och religiösa texter som kopplats till Jeanne gjorde att hon utsattes för utfrågningar om sina religiösa övertygelser av sina verdersakare.
(översatt efter) "Through a Political Lens: Joan of Arc from Myth to Modern Fragmentation" av Heather K. Robinson (2007). University Honors Program. Paper 47, s. 8.
http://ecommons.txstate.edu/honorprog/47
torsdag 23 juni 2011
Fröding på Ulleråker - galen webbutställning
Min son jobbar på Uppsala universtitetsbibliotek och blev inblandad i webbutställningen om Fröding med teknisk implementering av utställarnas design. Så han visade mig lite grann ur den på sin dator. Väl hemma testade jag själv ett besök. det här är ju spännande material för min klan som numera är Brukarnätverken inom psykiatri och beroende i Uppsala län.
Ett fascinerande innehåll i en labyrintisk design gör det lätt att gå vilse och svårt att hitta tillbaka till godbitarna. Jag skrev en kommentar om en Ghasel. Knäppa, men underbara tolkningar inbjuder den till. Poesi är Lek. Få se om den passerar granskningen. Jag fångades av en film från Ulleråker där man kommenterar en planritning till ett av de hus som jag nyss har besökt (se föregående bloggpost). I övervakningsrummet avgiftades Fröding efter medicineringen. Det måste ha varit fruktansvärda perioder då man fruktade självmord mer än annars.
Hur hittar man klippet?
http://www.ub.uu.se/froding/ där presenteras utställningen. Klicka på Till utställningen > Info (till höger i menyn) > Se film... (längst ned i menyn till vänster). För att komma tillbaka stäng filmrutan. Lycklig resa. Innehållet är sevärt. Navigationen kunde varit lättare. Webbutställningar bör ha webbcurators, tycker jag.
Men vänta, jag glömde entrén. Ett klick extra för att komma in i utställningen och nå menyn. Så där ja.
Jag ser förstås den diaboliska pedagogiken. För att se klippet måste man fatta utställningens labyrint och då kanske man är fast. - "A little Windows to me", the Gnome said.
Ett fascinerande innehåll i en labyrintisk design gör det lätt att gå vilse och svårt att hitta tillbaka till godbitarna. Jag skrev en kommentar om en Ghasel. Knäppa, men underbara tolkningar inbjuder den till. Poesi är Lek. Få se om den passerar granskningen. Jag fångades av en film från Ulleråker där man kommenterar en planritning till ett av de hus som jag nyss har besökt (se föregående bloggpost). I övervakningsrummet avgiftades Fröding efter medicineringen. Det måste ha varit fruktansvärda perioder då man fruktade självmord mer än annars.
Hur hittar man klippet?
http://www.ub.uu.se/froding/ där presenteras utställningen. Klicka på Till utställningen > Info (till höger i menyn) > Se film... (längst ned i menyn till vänster). För att komma tillbaka stäng filmrutan. Lycklig resa. Innehållet är sevärt. Navigationen kunde varit lättare. Webbutställningar bör ha webbcurators, tycker jag.
Men vänta, jag glömde entrén. Ett klick extra för att komma in i utställningen och nå menyn. Så där ja.
Jag ser förstås den diaboliska pedagogiken. För att se klippet måste man fatta utställningens labyrint och då kanske man är fast. - "A little Windows to me", the Gnome said.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)