torsdag 23 juni 2011

Fröding på Ulleråker - galen webbutställning

Min son jobbar på Uppsala universtitetsbibliotek och blev inblandad i webbutställningen om Fröding med teknisk implementering av utställarnas design. Så han visade mig lite grann ur den på sin dator. Väl hemma testade jag själv ett besök. det här är ju spännande material för min klan som numera är Brukarnätverken inom psykiatri och beroende i Uppsala län. 

Ett fascinerande innehåll i en labyrintisk design gör det lätt att gå vilse och svårt att hitta tillbaka till godbitarna. Jag skrev en kommentar om en Ghasel. Knäppa, men underbara tolkningar inbjuder den till. Poesi är Lek. Få se om den passerar granskningen. Jag fångades av en film från Ulleråker där man kommenterar en planritning till ett av de hus som jag nyss har besökt (se föregående bloggpost). I övervakningsrummet avgiftades Fröding efter medicineringen. Det måste ha varit fruktansvärda perioder då man fruktade självmord mer än annars.

Hur hittar man klippet?
http://www.ub.uu.se/froding/ där presenteras utställningen. Klicka på Till utställningen > Info (till höger i menyn) > Se film... (längst ned i menyn till vänster). För att komma tillbaka stäng filmrutan. Lycklig resa. Innehållet är sevärt. Navigationen kunde varit lättare. Webbutställningar bör ha webbcurators, tycker jag.
   Men vänta, jag glömde entrén. Ett klick extra för att komma in i utställningen och nå menyn. Så där ja.

Jag ser förstås den diaboliska pedagogiken. För att se klippet måste man fatta utställningens labyrint och då kanske man är fast. - "A little Windows to me", the Gnome said.

Inga kommentarer: