tisdag 28 juni 2011

Om Nådens skål

”Eva Ave Maria” - en medeltida profetisk formel

”Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus.” - 1 Kor 15, 22

Gud gjorde Eva av Adams revben och Kristus i Marias livmoder. På det sättet speglar Nya testamentet händelserna i det gamla och vänder på spelreglerna. Evas misstag motsvaras av Marias längtan till full upprättelse. Ibland förkortas historien i den kryptiska frasen Eva ave Maria.  Eva   ave är ett palindrom. Det är en fras, där den första delen motsvaras av den andra omvända delen, så att frasen lyder likadan oavsett om den läses framåt eller bakåt. Syndens nedåtgående kurva kompletteras av Nådens uppåtgående och formar det som jag kallar Nådens skål. Nådens skål är en symbol för människans erkännande av sin ofullkomlighet och sin frihet. Ofullkomligheten innebär att vi saknar erfarenhet, helhetsperspektiv och kunskap för att göra välgrundade och riktiga val i alla lägen. Friheten innebär inte att vi är helt utlämnade åt oss själva, utan att vi kan göra både dåliga val och välja att ta emot Nåden som upprättar oss i den ordning som Gud förnyar varje dag. Kalkens form liknar en parabel i genomskärning. Samma form avbildas av soluret när skuggan under förmiddagen blir allt kortare för att sedan vända  och bli allt längre. Det finns eviga och grundläggande strukturer, men också saker som förändras, så att vi ofta är tvungna att handla utan fullständig kunskap.  Därför behöver vi varje dag lära oss att hantera och leva med Friheten.  Nådens skål ger oss ett sådant redskap.  Genom Nåden kan vi lära oss att förlåta oss själva för våra misstag och bli fria att prova på nytt i trygg förvissning om att Gud tar hand om oss i alla lägen.

Inga kommentarer: