lördag 23 augusti 2008

Begreppshistoria vad är det?

Jag upptäckte att det är ganska svårt att formulera bra sammanfattningar av vad ett ord betyder, när jag försökte redigera länkar från vissa ord i artikeln om Lenabergs kalkbrott. Jag tyckte att gråbergsvarp, skrotstensvarp och varp alla hänvisade till samma ord som fanns i Wikipedia redan. Det visade sig vara både rätt och fel. Artikeln om varp (malm) angav att varp är en beteckning för det som blir kvar, när man sorterat ut malm ur den sten som brutits i gruvan. Men andra källor menar att varp är den ansamling eller hög som man antingen samlat för att sortera fram malm ur, eller lämnar efter sig när man utvunnit malmen.

Med bara den första betydelsen av varp skulle gråbergsvarp vara en tautologi, eftersom gråberg betecknar samma sak som varp. Den rimliga tolkningen är att ordet betyder en ansamling eller hög av gråberg. Med denna betydelse av varp blir istället varphög en tautologi, fast det är en naturlig avledning av ordet varp i betydelsen restprodukt vid malmframställning. Det handlar i själva verket om två olika ord, fast de handlar om samma materia och bidrar till den metaforiska innebörden i ordsfären. Orden har olika historiska referenser och dessa påverkar ordets böjningsformer. Varp/restprodukt skulle metaforiskt kunna liknas vid varpen till en väv, eftersom det är det som är kvar när inslaget av malm tagits bort. Varp/ansamling har en lika klar metaforisk relation till varp som beteckning för fiskets notdragning.

Såväl varp(malm) som varp(fiske) har två nära besläktade betydelser som man kan anta har uppstått genom metonymi. På samma sätt som ett segel poetsikt kan stå för en båt, så har i fisket platsen där man brukar dra ett varp fått namn efter handlingen. Det är en liknande förskjutning som gör att ansamlingen och restprodukten får samma namn, när det gäller gruvdriftens varp.

För att bli klar över hur dessa samband fungerar kan man göra en begreppshistorisk utredning. Den kan man kalla en begreppshistoria, men egentligen syftar termen på den akademiska disciplin som utvecklats i Tyskland under 1900-talet.

Jag insåg att ordet begreppshistoria inte fanns i Wikipedia och då gick det upp ett ljus för mig. Jag skrev en avhandling med begreppshistoria som utgångspunkt, men jag tror att väldigt få egentligen har en uppfattning om vad begreppshistoria är. Inte så konstigt att min avhandling är svår att förstå. Men nu har jag i alla fall fått chansen att göra något åt saken. Så jag har lagt in ordet begreppshistoria i Wikipedia. Jag höll på med det en stund i morse och nu kan jag se att någon har varit inne och förbättrat artikeln genom att länka till ett par av de namn jag nämnde.

1 kommentar:

Anonym sa...

När jag hör uttrycket begreppshistoria tänker jag på ordet etymologi. Hur förhåller sig dessa discipliner till varandra?