torsdag 21 augusti 2008

Wikipediaredigering är roligt för nybörjare!

Idag gick jag in och redigerade i artikeln om Lenabergs kalkbrott. Det var samtalen med Anders under vandringen till Edshammar som inspirerade mig att pröva.

Jag började kolla länkar och fann att gråstensvarp, skrotstensvarp och varp borde länka till samma sida nämligen varp (malm). Så jag försökte länka men kom bara till sidan varp där tre betydelser av ordet växlas till olika artikler. Emellertid upptäckte jag snart att mina redigeringar korrigerats och snart fick jag ett meddelande från den som gjort det. Någon håller koll och ger bra tips åt nybörjare. Det var roligt. Så nu ska jag läsa in mig lite mer på vad jag kan göra i Wikipedia. Det kändes verkligen som en uppenbarelse att mina länkningar till varp (malm) kunde visas som exempel användningar av ordet med ett knapptryck. Det här kanske öppnar ett härligt medium för att skapa och undersöka begreppshierarkier, synonymordlistor etc.

Nåväl jag ska fundera vidare och testa olika lösningar och se vad jag kan lära. Utvärderingen får dröja ett tag.

Inga kommentarer: