måndag 5 maj 2008

Pilgrimsmöte i Pilgrimsforum

Bild: "På väg mot Tegelsmora kyrka". Foto: kwn

Jag fick ett stiftsbrevet, om Pilgrimsmöte i Estuna 11-12 juni, när jag liftat hem från Vendel efter mässan. Jag hade promenerat dit i all hast. Det tog ett par timmar och under vägen föddes funderingar om hur olika etapper skulle kunna knytas ihop till ett nätverk om man samordnade vandrandet till vissa helger. Inspirationen var Agneta Sjödins bok om vandringen till S Jacob i Compostela. Hon gick långa sträckor 45-60 km.

Om man kunde ha flera delsträckor igång under en eller två dagar, så kan man kanske välja sin egen dagsetapp. Om man lyckas engagera många vandrare för korta eller längre etapper och kyrkorna håller öppet hela dagen med korta gudstjänster, skulle man kanske kunna återskapa något av pilgrimsvandringsepokens livfullhet. En dröm. Så fick jag veta att man gjort sådana försök för flera år sedan. Det vore roligt att ta reda på mer om detta.

I alla fall beslutade jag mig för att anmäla mig till mötet i Estuna och jag ringde och talade med Barbro Strid och vi kom överens om att det kunde vara bra att starta en diskussion i Pilgrimsforum. Jag såg sedan att det går att skriva inlägg på stiftets sida om Estunamötet och jag skrev en kommentar. Den publiceras först efter moderering och då tycker jag att det är en klar fördel att ha en tråd på Pilgrimsforum. Där kan man föra ett samtal nästan.

torsdag 1 maj 2008

Valborg i skogen

Jag tillbringade Valborgseftermiddagen i Stadsskogen i Uppsala, med min dotter och hennes mamma. Stillheten i skogen var fantastisk och efter ett tag insåg vi att vi var iakttagna. Det var en mink som tittade på oss från ett stenröse.

Oneness Temple 22 april - Bön för deltagare

Skakande nyheter fick jag om invigningen av ett tempel i Indien som en av mina vänner deltar i.

Templet rymmer 8 000 meditationsplatser där männsikor skall avlösa varandra kontinuerligt. Onenness university som driver templet har skapats på initiativ av en så kallad Avatar, Sri Amma Bhagavan som är ett medvetande i två kroppar en kvinna och en man. Projektet syftar till att höja hela mänsklighetens medvetande och templet är öppet för utövare av alla religioner. Det är ett unikt och världsomspännande projekt som ligger bakom tempelbyggandet i Andhra Pradesh, man driver kursverksamhet i hela världen och samlar människor i Golden City för kurser och initieringar.

När invigningen inleddes den 22 april var tillströmningen av besökare mycket större än man kunnat räkna med. En miljon människor kom till området under 24 timmar. Det ledde till trängsel, vattenbrist och oordning. Myndigheterna hade stora svårigheter att hantera människoskarorna och många for illa. Fyra människor dog av uttorkning och värme.

Programmet för vidare firande av templet håller på att läggas om så att det skall fördelas på en längre tidsperiod för att undvika allt för stora människoskaror.

Jag tänker på Marie, ber för henne och alla andra som samlats för tempelinvignigen och hoppas att de skall klara sig genom svårigheterna.

tisdag 29 april 2008

Textilutställning på Kafé Kyrkbacken



Årets stora textilutställning i Café Kyrkbackens lokaler spänner över många tekniker och tider. Där finns spännande bilder från en växtfärgningskurs på 90-talet vid Vänerns strand och de färgprover som visar resultatet. Till det har stickade och vävda saker kompletterats. Alla har en egen historia.

Så finns en avdelning med kataloger och exempel på landskapsbroderier. En gästbok i form av en duk som broderats av flera generationer är ett spännande inslag. Här finns namnteckningar av barn och vuxna. Text kan broderas i andra sammanhang också, eller monteras i form av applikationer. Det är stt stråk som skulle kunna bli en egen utställning. Det finns gammalt broderi med brudlakan servetter och findukar, men även nya maskinbroderade motsvarigheter.

Ett hörn har inretts med dockor och nallar, där barnsängar och kläder visas. Det flätas samman med lapptäcksarbeten i olika former med starka färger och geometriska illusioner. Därefter följer en avdelning med de mjukaste fårskinn dekorerade med gamla norska mönster tryckta med färg av albark. Dessa är nytillverkade och till försäljning.

Nytillverkad är också finduken på det praktfullt uppdukade kaffebordet. Och så har Tegelsmoras kyrkliga sy- och vävgrupp vävnader i flera olika tekniker med namn och tillverkare på små fina etiketter.

Bildanalys

Bildanalys har många grenar. Jag har sysslat med:

  • Färg skapas i en samverkan av fysiska och perceptuella faktorer som man behöver närma sig på olika sätt. . Färger har symbolvärden och kulturhistoria, liksom färgorden har begreppshistoria som vittnar om människors behov av urskiljning.
  • Ljus och skugga är viktiga rumsbildande aspekter med slagskugga, självskugga och högdagrar som huvudkategorier. Skuggan kan ha påtaglig färg.
  • Bildrummets uppbyggnad skiljer sig kraftigt i olika traditioner. Det påverkas av faktorer som till exempel perspektiv, omvänt perspektiv, simultan succession (flera tidsmoment i samma bild) och hänsyn till konstansfenomen.
  • Komposition går att analysera geometriskt och i termer av proportioner, "gyllene snittet" har till exempel flera olika geometriska och algebraiska uttryck.
  • Bildmedier har olika egenskaper, målningen bär spår av färgens och verktygens samspel, den tryckta bilden har spår som är karaktäristiska för tillverkningsprocessen.
  • Sedan kommer bildinnehållet som ofta kan analyseras med utgångspunkt från genre-, stilbegrepp och motiv. För att tolka bilder i ett historiskt sammanhang är semiotiska modeller användbara, bilden är ett tecken i ett språkligt system och består av element som sammanfogas med stöd av en bildsyntax för att bli meningsfulla meddelanden i en social gemenskap.
  • Runt bilderna finns en rad olika aktörer. Beställare, konstnären med sina lärlingar, kritikern, curatorn, gravören, fotografen, ägaren, copyright-bevakare etc.

måndag 28 april 2008

Läsning Kristi Himmelsfärdsdag Årg 3


Bild: "Tronande Kristus" detalj från altarskåpet i Tegelsmora . Foto: kwn

Herre över allting

... är dagens tema. När Kristus far till himlen är hans nedstigning fullbordad. Han har delat människornas villkor och återvänt till Faderns rike för att bli kung. På bilden tronar Kristus på en regnbåge, med jorden som sin fotpall. Det är en påminnelse om syndafloden, dopet och Jonas tecken. Kristus stiger ned tar på sig människornas synder och och räddas mirakulöst som Jona efter dagarna i valfiskens buk. (kwn-ommentar)

Daniels bok 7:13-14 (läs mer i Bibeln.se: Dan 7)

Jag såg vidare i synerna om natten hur en som liknade en människa kom med himlens skyar; han nalkades den uråldrige och fördes fram inför honom. Åt honom gavs makt, ära och herravälde, så att människor av alla folk, nationer och språk skulle tjäna honom. Hans välde är evigt, det skall aldrig upphöra, och hans rike skall aldrig gå under.

Efesierbrevet 4:7-13 (läs mer i Bibeln.se: Ef 4)

Kristi kropp byggs upp
Var och en av oss har fått just den nåd som Kristus har velat ge honom. Därför heter det: Han steg upp i höjden och tog fångar, han gav människorna gåvor.(Att han steg upp, måste inte det betyda att han också har stigit ner i underjorden? Han som har stigit ner är också den som steg upp högt över alla himlar för att uppfylla allting.) Så gjorde han några till apostlar, andra till profeter, till förkunnare eller till herdar och lärare. De skall göra de heliga mera fullkomliga och därigenom utföra sin tjänst och bygga upp Kristi kropp, tills vi alla kommer fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds son, blir fullvuxna och når en mognad som svarar mot Kristi fullhet.


Johannesevangeliet 17:1-8 (läs mer i Bibeln.se: Joh 17)

Talets slut: Jesu förbön för dem som är hans
Efter att ha sagt detta lyfte Jesus blicken mot himlen och sade: "Fader, stunden har kommit. Förhärliga din son, så att Sonen kan förhärliga dig; du har gett honom makt över alla människor för att han skall ge evigt liv åt alla dem som du har gett honom. Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt, Jesus Kristus. Jag har förhärligat dig här på jorden genom att fullborda det verk som du har gett mig att utföra. Förhärliga nu mig hos dig, fader, med den härlighet jag hade hos dig innan världen var till. Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du tog från världen och gav åt mig. De var dina, och du gav dem åt mig, och de har bevarat ditt ord. Nu förstår de att allt som du har gett mig kommer från dig. Orden du gav mig har jag gett dem, och de har tagit emot dem och verkligen förstått att jag kommer från dig, och de har trott på att du har sänt mig.




Psaltaren 110 (läs mer i Bibeln.se: Ps 110)
Av David, en psalm.

Så lyder Herrens ord till min härskare:
Sätt dig på min högra sida,
så skall jag lägga dina fiender
som en pall under dina fötter.
Din kungaspira sträcker Herren ut från Sion:
härska nu bland dina fiender!
Villigt samlas ditt folk
i dag då makten blir din.
På heliga berg har jag fött dig
som dagg ur gryningens sköte.
Herren har svurit en ed
som han inte skall bryta:
Du är präst för evigt
i Melkisedeks efterföljd.
Herren är vid din sida,
han krossar kungar på sin vredes dag,
han dömer bland folken i sitt majestät,
han krossar hövdingar vida kring jorden.
Han dricker ur bäcken vid vägen.
Så lyfter han huvudet högt.

Det automatiska inlägget

Jag har börjat använda mig av automatskrift för att framkalla nya bilder av mina möjligheter. Det tog sin början när jag hittade det första fragmentet av automatisk skrift som jag nedtecknade kring 1974 hemma hos en vän. Där skrev jag "vi är pilgirmer i svarta kåpor med rep om livet..." Nu har jag upptäckt att det verkligen var det jag blev. Under hela mitt liv har jag rört mig mellan symboliska situationer som vittnar om tillståndet i världen och tiden. Jag har inte kunnat stanna på någon plats eller i ett arbete längre än den tid som världen som symbol behövt för att framträda. Det blev en gång som jag stannade på ett jobb i nästan 10 år, men under den tiden krossades jag och mitt liv blev förändrat innifrån genom en personlig kris. Nu fortsätter jag och har nästan tappat taget om dagarna och människorna som far förbi mig. Jag kan inte stava längre, inte känna igen vilket ansikte som bör höra ihop med ett namn annat än i undantagsfall. Jag känner mig alldeles utanför världen, fast jag ändå lever ett påtagligt och socialt liv med en massa bekanta och vänner som fortsätter att känna igen mig.

Men visst försöker jag leka med och vara till lags, trots att mitt sinnestillstånd hela tiden drar mot en större kompromisslöshet och ett frigörande från världen. Jag låter dagarna komma utan att veta vad jag kommer att göra. På morgonen väntar jag in en impuls och har inget emot att låta andra styra över mitt liv. Det förblir oberäkneligt och stilla och dagarna går i ren andlös väntan. Allt som händer mig är balra ett flöde under en väntan på inget annat än rörelsen själv.

Jag orkar inte bekymra mig på allvar om miljöbilar och världssvält. jag kan se hur den ekonomiska karusellen skapar en centripetal rörelse som pressar in människor i stadsmiljöer där kontrollmöjligheterna minskar och närmiljön brutaliseras. Jag ser det på TVn och förstår att det är samma mekanism som driver miljökamp och världsfattigdom. Men ingen sorg återstår längre bara en väntan på morgonen och nästa drag i spelet, som leder mot ett tomt hjärta. När hjärtats sista bit av kött lämnat mig ska jag inte längre längta efter någonting som helst. Då blir jag ljus och osynlig svävande förkroppning i väderleken, en stilla vind i bladverket på ekarna som planterats för länge sedan i utkanterna av sumpmarken kring sjön