måndag 5 maj 2008

Pilgrimsmöte i Pilgrimsforum

Bild: "På väg mot Tegelsmora kyrka". Foto: kwn

Jag fick ett stiftsbrevet, om Pilgrimsmöte i Estuna 11-12 juni, när jag liftat hem från Vendel efter mässan. Jag hade promenerat dit i all hast. Det tog ett par timmar och under vägen föddes funderingar om hur olika etapper skulle kunna knytas ihop till ett nätverk om man samordnade vandrandet till vissa helger. Inspirationen var Agneta Sjödins bok om vandringen till S Jacob i Compostela. Hon gick långa sträckor 45-60 km.

Om man kunde ha flera delsträckor igång under en eller två dagar, så kan man kanske välja sin egen dagsetapp. Om man lyckas engagera många vandrare för korta eller längre etapper och kyrkorna håller öppet hela dagen med korta gudstjänster, skulle man kanske kunna återskapa något av pilgrimsvandringsepokens livfullhet. En dröm. Så fick jag veta att man gjort sådana försök för flera år sedan. Det vore roligt att ta reda på mer om detta.

I alla fall beslutade jag mig för att anmäla mig till mötet i Estuna och jag ringde och talade med Barbro Strid och vi kom överens om att det kunde vara bra att starta en diskussion i Pilgrimsforum. Jag såg sedan att det går att skriva inlägg på stiftets sida om Estunamötet och jag skrev en kommentar. Den publiceras först efter moderering och då tycker jag att det är en klar fördel att ha en tråd på Pilgrimsforum. Där kan man föra ett samtal nästan.

Inga kommentarer: