Bildanalys har många grenar. Jag har sysslat med:
- Färg skapas i en samverkan av fysiska och perceptuella faktorer som man behöver närma sig på olika sätt. . Färger har symbolvärden och kulturhistoria, liksom färgorden har begreppshistoria som vittnar om människors behov av urskiljning.
- Ljus och skugga är viktiga rumsbildande aspekter med slagskugga, självskugga och högdagrar som huvudkategorier. Skuggan kan ha påtaglig färg.
- Bildrummets uppbyggnad skiljer sig kraftigt i olika traditioner. Det påverkas av faktorer som till exempel perspektiv, omvänt perspektiv, simultan succession (flera tidsmoment i samma bild) och hänsyn till konstansfenomen.
- Komposition går att analysera geometriskt och i termer av proportioner, "gyllene snittet" har till exempel flera olika geometriska och algebraiska uttryck.
- Bildmedier har olika egenskaper, målningen bär spår av färgens och verktygens samspel, den tryckta bilden har spår som är karaktäristiska för tillverkningsprocessen.
- Sedan kommer bildinnehållet som ofta kan analyseras med utgångspunkt från genre-, stilbegrepp och motiv. För att tolka bilder i ett historiskt sammanhang är semiotiska modeller användbara, bilden är ett tecken i ett språkligt system och består av element som sammanfogas med stöd av en bildsyntax för att bli meningsfulla meddelanden i en social gemenskap.
- Runt bilderna finns en rad olika aktörer. Beställare, konstnären med sina lärlingar, kritikern, curatorn, gravören, fotografen, ägaren, copyright-bevakare etc.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar