tisdag 16 september 2008

I den Gudomliga Närvaron

En utställning i Vedic Art Av Sofia Elenäs
Bild: Klicka på bilden för större version, med kommandot ctrl+ kanske du kan förstora bilden i webbläsare också för att se när på detaljer, kwn, foto: kwn

I dag har jag hängt med Sofia på Kafé kyrkbacken. Visst har vi hängt, nämligen en utställning med Sofias universella, färgrika och starka bilder. Imorgon Onsdag 17 september kl 19.00 är det Vernissage. Platsen är församlingshemmet vid kyrkan i Örbyhus.

Med Sofias väl genomtänkta teman och min kompositionsvana fick vi en geometrisk och väl sammanhängande utställning där bildernas tilltal kan komma till sin rätt.

Det var spännande och mysigt att jobba med hängningen i den intima kafémiljön. Lagom tills vi var färdiga kom stickgruppen och spädbarnen på golvet byttes mot glada gummor i soffan.

Här är en grupp med fyra bilder som inleder utställningen (fler bilder i Filosofias andra blogg "mitt galleri"). Högst upp till vänster Vila, till höger om den Befruktning, under den Expansion och ner till vänster Förändring. Det är bilder som handlar om passager mellan liv och död. Jag tycker att Sofias sätt att måla och sätta ihop bilder gör att de får en väldigt stark symbolisk lyskraft. Det är skönt att tilltalet inte är allt för artikulerat. Jag upplever att jag får rätta att tolka och känna efter innifrån när jag står inför hennes bilder.

Hela utställningen stämmer så bra med med den lilla text som Sofia tagit med i bildkatalogen:

Jag tror på närheten i ensamheten,
samhörigheten som kommer inifrån.

Inga kommentarer: