lördag 13 september 2008

Publiceringsverktyget Scribus

Jag börjat med ett nytt program för desktop-publicering. Det heter Scribus och är en gratis open-source programvara. I det här programmet kan jag formge mina sidor som jag vill och skriva ut resultatet som pdf-filer. Förra gången jag hade ett sådant här program var när jag skulle färdigställa min avhandling. Det var ett betalprogram och jag blir lika ledsen varje gång jag hittar mina gamla filer, som jag inte längre kan öppna. Det är ett skäl att använda fria open-source-program.

Jag använde en Wiki som handledning och gjorde en folder efter instruktionerna. Sen kunde jag improvisera och anpassa sidor efter mitt eget huvud. Nu fantiserar jag om att framställa tidskrifter och böcker och lägga ut dem som filer på nätet. Det blir en del att fundera på. Allt tar ju tid. Men kunskapen om hur publiceringsverktyg kan användas är bra att ha i många sammanhang.

Inga kommentarer: