måndag 13 oktober 2008

Fasanen i trädet

-”Min fiende är min fiendes fiende! ”
talade I Ching, förvandlingarnas bok

Jag lärde mig att äta av fasanens fett
och har vandrat över staden, efter stenar

Så kom jag till den plats där mormor min
och morfar ligger under jorden bara

femtio meter från den vackra medeltida
Vaksala församlingskyrka som står nordöst

för Uppsala från dom och Helga Tre
norrom Danmark, men söder om högarna

vid Gamla Uppsala, invid Fyris å
den sköna, och Valsgärde äldre gravfält

På stenen över mina anförvanter
gick en mänska och släpade sitt kors

Jag frös i hela kroppen när stenens
tilltal klingat ut i minnet ty en fasan

en tupp det var och aldrig har jag alls
förut något sådant sett, eller senare

den satt i trädet strax bredvid och
sa till mig, jag minns det tydligt nu

när höstens fukt och färger lyser:
”min vän är min väns vän”, så är det

Inga kommentarer: