onsdag 22 oktober 2008

Räntan - ett system i kris

Ett räntesystem har två roller; låntagare och utlånare

Skulden i ett räntesystem ökar allt snabbare ju längre lånetiden går 1,2,4,8,16... och hela tiden måste det växande kapitalet lånas ut på nytt för att ge ränta. Ganska snart har skulder och kapital mångdubblats, vilket innebär att allt mer pengar måste rymmas i systemet.

När skulden växer räknas låntagarens tillgångar om i pengar för att visa hur utlånarnas kontroll ökar. Bostaden som traditionellt var gratis får ett värde, skogsmark, natur, frisk luft. Penningmängden har inte med tryckta sedlar att skaffa utan med värderingar av egendom vid ekonomiska transaktioner.

Så går det till när ekonomin växer i en ränteekonomi. Jag ser inte det rimliga i att peta in förnuftiga kreditrestriktioner i ett sådant system. Det har heller aldrig fungerat förut. Men galenskapen drabbar nu hela länder i den traditionellt rika delen av världen, så att de hamnar långt ned på skuldsidan i det ekonomiska rollspelet.

Därför tror jag att ett paradigmskifte är möjligt. Man kan se på ekonomi på helt andra sätt. Kanske finns dessa system utvecklade i skuggan av den globala ekonomin. Det visar sig när man börjar fråga efter dem.

Jag vet i alla fall att JAK den räntefria banken gjorde det möjligt för mig att spara till ett hus på 11 år. Vi kunde köpa det efter ett år, låna 60.000 och vara skuldfria, med ett eftersparande på 60.000 efter 11 år. I det här systemet är räntan ersatt med sparande. Det var bra för mitt andliga välmående och räddade min personliga ekonomi.

Inga kommentarer: