torsdag 23 oktober 2008

23 Söndagen efter Trefaldighet (Årg. 3)

Bild: "Spår 8 Uppsala Centralstation", 2008, foto: kwn

Förlåtelse utan gräns

Nådens Gud
bevara oss i din förlåtelse
och försoning
och hjälp oss att ge förlåtelse
i överflöd till varandra.
i Jesu namn.
Amen
(dagens bön ur Svenska Psalmboken)

Hosea 11:8-9
(läs mer i Bibeln.se: Hos 11)

Hur skulle jag kunna släppa dig, Efraim,
överge dig, Israel,
göra med dig som med Adma
och behandla dig som Sevojim?
Mitt hjärta är i uppror,
all min medkänsla väcks.
Jag skall inte låta min flammande vrede få utlopp,
jag skall inte ändra mig och förgöra Efraim,
ty jag är Gud och inte människa,
den Helige mitt ibland er.
Jag kommer inte med skräck.

Första Thessalonikierbrevet 5:13-15
(läs mer i Bibeln.se: 1 Thess 5)

Visa dem den största kärlek och uppskattning för allt vad de uträttar. Håll fred med varandra. Vi uppmanar er, bröder: tala de oordentliga till rätta, uppmuntra de modfällda, stöd de svaga, ha tålamod med alla. Se till att ingen lönar ont med ont. Sträva alltid efter att göra gott, mot varandra och mot alla andra.

Matteusevangeliet 6:9-15
(läs mer i Bibeln.se: Matt 6)

Så skall ni be:

Vår fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske,
på jorden så som i himlen.
Ge oss i dag vårt bröd för dagen som kommer.
Och förlåt oss våra skulder,
liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning,
utan rädda oss från det onda.

Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser skall er himmelske fader också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna skall inte heller er fader förlåta er era överträdelser.

Psaltaren 78:35-39
(läs mer i Bibeln.se: Ps 78)

De mindes att Gud var deras klippa,
att Gud den Högste var deras befriare.
Men deras ord var hyckleri,
vad de sade till honom var lögn.
De höll inte fast vid honom,
de var inte trogna mot hans förbund.
Men han är barmhärtig,
han förlåter synder och vill ingens fördärv.
Han håller ofta sin vrede tillbaka,
låter inte all sin harm bryta fram.
Han tänkte på att de bara var människor,
en vind som far förbi och är borta.

Inga kommentarer: