måndag 13 oktober 2008

Wikipedia/Ubuntu = sant

Språkforskaren Jens Allwood menar i ett inlägg 2006 på ett webbseminarium arrangerat av Vetenskapsrådet att man ska uppmuntra "uppbyggnad av infrastruktur enligt Wikipedia-liknande principer. Dvs open source, public domain och share ware."

Wikipedia ger verkligen bra modeller för god utveckling inom kunskapshantering och språk. Att det finns många användare värden över är ett av vilkoren för att en utveckllingsmiljö skall fungera optimalt. Den blir på det sättet en spegling av hur verklig praxis utvecklas. Då kan man ta steget från informationshantering till kunskapsförvaltning på ett smidigt sätt. Arbete i en lärandemiljö skapar samtidigt praktisk kompetens och resultat i form av en encyklopedi i kritisk utveckling.

Nu rapporterar Computer Sweden att Wikipedia valt Ubuntu som operativsystem för sina globala servrar. Det är priset som fällt avgörandet, men jag känner mig ganska säker på att man bedömt att kvaliteten är hållbar för de egna ändamålen.

Personligen blir jag bara mer nöjd med min arbetsmiljö i Ubuntu på min egen dator. Det är gratis, reklamfritt, smidigt och Open Source.

Inga kommentarer: