torsdag 16 oktober 2008

Min första målning på duk


Jag köpte en rulle målarduk och ville prova på att måla på ett sådant underlag idag. Det kändes annorlunda, eftersom duken inte suger in färg på samma sätt som papperet.

Jag satte de färger jag ville och bestämde mig sedan för att skriva något på bilden. Första tanken var Kraft... men under tiden kom en besökare till målargruppen. Hasse visade bilder inför en kommande utställning och vi drog in honom i samtalet om bilderna som vi brukar avsluta målarträffarna med. Hasse såg ett kranium i den blå formationen, med horn som en get. Sofia såg mer en uppförstorad blomma. Båda dessa teman för tankarna till en av mina favoriter inom konsten Georgia O'Keefee, som är berömd både för sin kranier och starkt uppförstorade blommor. Om jag fått med en känsla av detta vill jag gärna fortsätta på den linjen. Jag målade ordet Kranium som fick försvinna utanför kanten. Texten är inte viktig som text utan som symbolisk kraft i ett spel mellan färg, form och tolkning.

Bilden är målad i akryl och egentligen 50x70 cm, men jag tog bilden ur sned vinkel för att slippa blixtens reflexer. Sedan korrigerade jag perspektivet i GIMP, mitt fria bildbehandlingsprogram. Jag glömde att tänka på förkortningen första gången, vilket gjorde att bilden blev lite för fyrkantig. Men nu är det fixat.

Inga kommentarer: