torsdag 19 februari 2009

Demokrati utan gränser

Jag drogs in i den här diskussionsgruppen av Gunnar Nilsson som jag känt länge och som är verksam inom RSMH Verkstan. Han har samlat en grupp människor som är intresserade av att samtala om demokratins möjligheter och grundvillkor. Det är människor med en rad olika erfarenheter. Familjeliv, psykvård, arbetsliv, politiskt arbete, gräsrotsaktivism, filosofi, ekonomi, matematik och ekologisk zoologi för att ta några exempel.

Mötes dagar är den tredje torsdagen varje månad och platse när tills vidare Valegården. Mötena börjar kl 14 och pågår några timmar. Man kan komma in och vara med en del av tiden om man inte har möjlighet att vara med hela tiden.

Jag var som sagt med för första gången idag. Vi fick ett referat av en modell för demokratiska val som kan spegla gemenskapens preferenser djupare är röstningar mellan två alternativ. Men samtalet kom att handla lite om var demokratin har sin arena. Är vi biologiskt determinerade till att acceptera starka ledare i krissituationer? Kan demokrati leda till handlingsförlamning och gynna sin dialektiska motsats diktaturen och tvärtom diktatur tvnniga fram den demokratiska kampen? Är religionen en fiende till demokratin? Är materialism en kultur? Kan man tänka sig en global demokrati?

En tanke föddes i mig under det här samtalet. Det borde vara möjligt att arbeta med en bestämning av demokratins politiska arena, genom att titta på olika sociala situationer och traditioner. Jag tänker mig då att demokrati bygger på att deltagarna i ett beslut är jämlika och har rimliga möjligheter att göra sina synpunkter hörda i beslutsprocessen. När man tittar på samhället i detta ljus ser man att en rad situationer inte är demokratiska till sin struktur. Familjen, arbetslivet, religionen, skolan, militären etc. är institutioner som alla traditionellt vilar på en grundval av ledarskap och auktorietet. När vi talar om demokrati i dessa sammanhang är det snarare som medel att balansera avarter och garantera bevarandet av de auktoritära strukturerna. Men vi föreställer oss gärna att politiken tillhandahåller en arena för demokratiskt beslutsfattande.

Demokrati kan även vara en form för att organisera samverkan i det offentliga rummet, utanför traditonella politiska ramar. Vi talar om gräsrotsdemokrati och betydelsen av NGOs, organisationer som verkar på nationell nivå oberoende av regeringsmakten, vilka ibland kan vara av stor betydelse för vår upplevelse av att vi har möjligheter till demokratisk påverkan.

I sista hand söker vi former för att uttrycka delade prioriteringar så att sociala val kan göras på ett sätt som motsvarar folkflertalets önskningar. Den nu aktuella kärnkraftsdebatten är ett naturligt exempel, eftersom den för tankarna till forlkomröstningen 1980, den valkampanj som föregick omröstningen och den mobilisering av folkligt missnöje som ledde fram till beslutet om folkomröstning i frågan. Det är intressant att omröstningen kom att få tre alternativ och vi kanske skulle kunna diskutera hur en lite annorlunda upplägging av omröstningen skulle kunna ge ett tydligare beslutsunderlag.

Det är viktigt att komma bort från tänkande i svart och vitt, vi behöver fundera och värdera situationer med många faktorer som påverkar och hamnar i en rik skala av kulörer som egenligen borde vara lika ändamålsenlig som att tvinga in tänkandet i dikotomier och val mellan JA och NEJ, A eller B. Det brukar ju finnas flera alternativ bara man lyssnar in engagerade människors synpunkter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej fick ett mail från dig. Skulle gärna vilja att du förklarade de viktigaste punkterna i dina ideer:
Tex ang. evolution/skapelse. Fundamental pölitisk inriktning, både globalt, nationellt och lokalt.
Din /er syn på historiska och politiska händelser av vikt. Till sist något om målen och vägen dit.
Kommer ev. på mötet den 19?
Mvh Ivan Arvidsson.fil.kand

kwn sa...

Tack för dessa frågor. Jag betraktar demokrati som en filosofisk fråga. Jag är intresserad av att undersöka vad vi menar med demokrati och hur vi tror att vi kan stärka den.

Personligen tror jag att evolutionen är en del av skapelsen. Jag är kristen, men läser Bibeln som en berättelse som ska lära oss tänka större än den personliga erfarenheten tillåter oss. Vi behöver nycklar till traditionen och Bibelns berättelser är sådana.

Jag intresserar mig för gräsrotsdemokrati, det som gör det möjligt för människor att gemensamt besluta om sin närmiljö och det som begränsar våra möjligheter till självbestämmande.

På global nivå är jag skeptisk till marknadsekonomin, som jag menar skyddas av en miltär maktapparat som ofta används för att begränsa lokal demokrati.

Jag har sett filmerna Zeitgeist. The Movie och Zeitgeist 2. Addendum som jag tycker ger en övertygande bild av politikens utveckling under senare år. Jag delar dock inte filmernas oreserverade tekniktro, eller deras syn på kristendomen. Jag tror att Jesus har mycket att säga oss när vi hamnar i kris och, även om mörka krafter kan parasitera på den kristna kyrkan, så är den goda kristendomen ett bra livsmedel. Dessutom tror jag på politiken. Demokratin är en levande kärna som är värd att odla.

Det goda samtalet är ett steg på vägen.

Jag visar filmen Zeitgeist 2. Addendum på föreningen Verkstan Sön
15 mars kl 18.00 i kaféet. Samtal efteråt.

Välkommen då också
Kurt