torsdag 19 februari 2009

Måla akvarell


Idag tog jag med en liten akvarellfärglåda till målargruppen. Jag hade sett en Zornteckning gjord med blyerts och vitkrita på ett färgat papper. Jag kom på att det vita pappret begränsar när man tecknar med blyerts. Det skulle vara roligt att kunna arbeta både med skuggor och högdagrar. Det är helt olika typer av belysningsfenomen. Högdagrar är reflexer och flyttar sig när betraktaren rör sig medan skuggor förblir konstanta. Därför ville jag arbeta med en grundfärg i ansiktet

Så jag skissade med hård penna och började leta mig fram med akvarellfärgerna. Det var ett äventyr som gett mig mersmak. Färgerna kan ju betyda andra saker än belysningsförhållanden. Möjligheterna att leta i färgklanger och fysiologiska variationer lockar mig nu. jag ska fortsätta måla akvarell.

Inga kommentarer: