lördag 12 juli 2008

Läsning: Den Helige Johannes Döparens dag

Den högstes profet

Jesaja 42:5-9 (läs mer i Bibeln.se: jes 42 )


Så säger Gud, Herren,
han som har skapat himlen och spänt upp den,
brett ut jorden med allt vad den alstrar,
han som gett liv åt människorna där,
livsande åt dem som vandrar på jorden:

Jag, Herren, har i min trohet kallat dig,
jag tar dig vid handen och skyddar dig.
Genom dig ingår jag ett förbund med mitt folk
till ett ljus för de andra folken.

Du skall öppna de blindas ögon
och befria de fångna ur fängelset,
ur fängelsehålan dem som sitter i mörkret.

Jag är Herren, detta är mitt namn.
Jag delar inte min ära med någon,
inte min berömmelse med gudabilder.

Det som förut var är förbi,
nu förkunnar jag något nytt.
Innan det ännu spirat
kungör jag det för er.

Apostlagärningarna 10:37-38 (läs mer i Bibeln.se: apg 10 )

Ni känner till det som har skett i hela Judeen, med början i Galileen efter det dop som Johannes predikade: hur Jesus från Nasaret blev smord av Gud med helig ande och kraft och hur han vandrade omkring och gjorde gott och botade alla som var i djävulens våld; Gud var med honom.


Lukasevangeliet 1:67-80 (läs mer i Bibeln.se: luk 1 )

Hans far Sakarias fylldes av helig ande och talade profetiska ord:

"Välsignad är Herren, Israels Gud,
som besöker sitt folk och ger det frihet.
Han reser för oss frälsningens horn
i sin tjänare Davids släkt,
så som han för länge sedan lovat
genom sina heliga profeter,
frälsning från våra fiender och alla som hatar oss.
Han visar barmhärtighet mot våra fäder
och står fast vid sitt heliga förbund,
den ed han svor vår fader Abraham:
att rycka oss ur våra fienders hand
och låta oss tjäna honom utan fruktan,
rena och rättfärdiga inför honom i alla våra dagar.
Och du, mitt barn, skall kallas den Högstes profet,
ty du skall gå före Herren och bana väg för honom.
Så skall hans folk få veta att frälsningen är här
med förlåtelse för deras synder
genom vår Guds barmhärtighet och mildhet.
Han skall komma ner till oss från höjden,
en soluppgång för dem som är i mörkret
och i dödens skugga,
och styra våra fötter in på fredens väg."

Och pojken växte och blev stark i anden. Och han vistades i öde trakter till den dag då han skulle träda fram inför Israel.


Psaltaren Psalm 96 (läs mer i Bibeln.se: ps 96 )


Sjung till Herrens ära, sjung en ny sång,
sjung till Herrens ära, hela världen!

Sjung till Herrens ära, prisa hans namn,
ropa ut hans seger dag efter dag!

Förkunna hans ära bland folken,
bland alla människor hans under!

Ty stor är Herren, högt är han prisad,
värd att frukta mer än alla gudar.

Folkens alla gudar är avgudar,
men Herren har gjort himlen.

Han omges av prakt och glans,
av makt och härlighet i sitt tempel.

Ära Herren, alla folkslag,
ära Herrens majestät,

ära Herrens höga namn!
Kom till hans förgårdar, kom med offer,

fall ner inför Herren i helig skrud!
Darra inför honom, hela jorden!

Förkunna bland folken: Herren är konung!
Världen står fast, den kan inte rubbas.
Han dömer folken med oväld.

Må himlen fröjdas och jorden jubla,
havet brusa och allt det rymmer,

marken och allt den bär må glädja sig.
Då skall alla träd i skogen jubla

inför Herren - se, han kommer,
se, han kommer för att råda över jorden,
råda rättvist över världen,
råda trofast över folken.

Inga kommentarer: