måndag 26 januari 2009

En teckningsövning


Irja och jag någon gång 1996 tror jag. Tecknat efter ett fotografi. Jag köpte en uppsättning teckningspennor med suddgummi och pennvässare. Så nu kan jag pröva hur det känns att arbeta med olika hårdhet på pennorna från 2H - 6B. Av Sofia har jag lärt mig att rita av bilder uppochned. Det hjälper mig att vara objektiv, när jag tecknar de grundläggande dragen. Men sedan vänder jag på bilderna för att kunna gå in i detaljerna. Det känns som om jag närmar mig det väsentliga, att finna ut hur jag ska återge stämning och karaktär som uttrycks i minspel och ögon. Det här kan bli väldigt roligt.

Jag tycker om att ha ett riktigt skissblock med hårt papper som både är lätt att teckna och sudda på. Det här med att sudda och göra om är nytt för mig. Bilden blir ett härligt äventyr, när jag vet att jag kan ta bort och förbättra. Den här bilden finns inte kvar i mitt block nu. Det är en ny version som finns där. Jag har varit inne och suddat en hel del imitt ansikte sedan sist.

Inga kommentarer: