måndag 12 januari 2009

Kunskapshantering inom ABM (KM4ALM)

  1. Jag fick ett mejl om Högskoleverkets utvärdering av utbildningar inom ABM-sektorn. Inte så förvånande att arkiv- och museologiutbildningarna i Uppsala bedömts som bristfälliga så att de kommer att utsättas för ytterligare granskning. Jag var ju med när de här utbildningarna tog form och insåg tidigt att de hamnat i strykklass i förhållande till biblioteksutbildningen. Bland annat fick jag i uppdrag att försöka implementera en handledning från bibliotekariernas C-kurs i museologernas utbildning. Vi insåg ganska tidigt att forskning inom de olika disciplinerna skiljer sig åt, så att det inte är självklart att göra något sådant. Under senare år har jag försökt uppvakta institutionen för att skapa forskningssamverkan. Det hade behövts kan jag konstatera nu.
  2. Jag borde söka praktik på Nordiska museet. Det slog mig att jag skulle försöka leta upp någon vettig person att skriva till genom att söka efter intressanta saker på deras hemsida. Till slut fann jag webb-utställningen om Ostindiska kompaniet. En bra början. Ännu liknar utställningen mest en rätt bra bok. Vad man saknar är hänvisningar till föremålen med rika bildpresentationer. Varför presenterar museerna så mycket text i sina digitala resurser i en tid när digitalfotografiet tillåter en flödig presentation av föremål ur alla vinklar? Riktigt intressant blev utställningen i projektbeskrivningen. Där berättas hur Nordiska Museets arkiv fick en stor beställning på arkivmaterial och hur detta ledde till att detta material digitaliserades och försågs med kompletterande information i ett pilotprojekt. Man får en aning om vilka krafter som står bakom, när något kommer loss i kulturarvssektorn.
  3. En vision jag hade när jag arbetade på Museum Gustavianum och försökte skapa forskningsprojekt i anslutning till det nu avdöda KMM-projektet var att utställningen och katalogen över museets runstavar skulle knytas ihop med resurser på bibliotek och i arkiv. Det skulle ge en bra utgångspunkt för en forskarmiljö tänkte jag och hittade på beteckningen KM4ALM i svengelsk översättning kunskapshantering för alla kulturvårdens sektorer.
  4. Den underbara reklam- och tricks-friheten i Ubuntus fria programvärld har försonat mig med webbeditorer och plötsligt förstår jag vilket bekvämt redskap en sådan kan vara. KompoZer heter min favorit just nu, som jag testar för att kunna visa min dotter som inte har kommit igång med hemsidesmakandet riktig än. Så skönt att kunna öppna en webbsida och redigera den utan att rota i html-koden. Då blir hemsidan lika smidig som en blogg. Jag har varit en idiot tidigare. Men det har lärt mig andra saker förstås.
  5. Jag lade ut en version av min avhandling på svenska på min webbplats, när jag slutligen fann en fil som var någorlunda lik den färdiga boken. Jag sparade filen i html-version med min Open Office ordbehandlare och lade upp den. Idag kompletterade jag med länkar mellan Summaryn med bilder och Fulltextversionen av min bok Omvänt perspektiv i bildkonst och kontrovers. En kritisk begreppshistoria från det gångna seklet.

Länkar:

Inga kommentarer: