onsdag 14 januari 2009

Kalender i "den gamla stilen" 1720

Jag arbetade med runkalendern och då blev jag nyfiken på konsekvenserna av att två tideräkningar möts. Här är en sådan iakttagelse från Helsingborg 20(9) mars 1720:

Her til slut må du vide, at den gamle stil bruges her i landet, og medens det for dig er den 20. i dag, så er det her den 9. (i) Den svenske kalender-mager vil have, at jeg skal være yngre, end jeg ellers havde tænkt mig. Der er elleve dages forskel mellem hans og min moders udregning. Hvem af de to står nu mest til troende? Jeg ville ønske, at hun kunne komme til Skåne, så jeg kunne få den fornøjelse at se hende skændes med de lærde i Lund. Thi hvor fredsommelig hun ellers er, så ved jeg dog, at hun ville holde fast ved sin mening i dette - om hun så stod overfor en Professor Matheseos (ii)! s. 18 Jacob Bircherods Rejse til Stockholm 1720


En detalj i boken är att Jacb Bircherod träfffade Sophia Elisabet Brenner när han var i Stockholm. Hon var berömd poet och den första svenska feministen.

Inga kommentarer: