söndag 11 januari 2009

En gammal blogg

  1. Jag tittade på mina dagboksanteckningar från 2005, när jag jobbade på ett museiprojekt. De går att läsa fortfarande. Jag borde göra något liknande nu och använda bloggen för att kortfattat redogöra för allt jag gör under en dag. Så här kanske:
  2. Samarbete i webbdokument. Jag är med i en inköpsförening och vi gör våra beställningar med hjälp av en bra tabell, där alla summor räknas fram automatiskt. Nu har vi bestämt oss för att prova att fylla i tabellen på nätet. Google-dokument en gratisresusrs för att dela dokument på nätet och vi har lagt upp vår tabell i detta medium. Alla medlemmar kan redigera i tabellen hemifrån den egna datorn. Jag lyckades fylla i några varor som jag ville beställa. Summan dök upp automatiskt längst ner i min kolumn precis som det ska vara. Däremot lyckades jag inte lägga in en ny kolumn. Jag kunde inte få in matematiken så att den gjorde samma uträkningar som den kopierade kolumnen. Kanske kan man lära sig detta.
  3. E-post för samverkan är väl det mest använda kommunikationsmedlet. jag blir alltid nervös för att glömma någon, när jag skickar ut meddelanden. Alltid är det någon ny adress som kommit och det är lätt att någon faller bort. Jag borde skaffa en rutin för detta. Det är en enkel grej, men jag fastnar ofta på sådana saker. Så det tog jag itu med och gjorde en adresslista.

Länkar
  1. dagboksanteckningar från 2005
  2. Googledokument

Inga kommentarer: