söndag 25 januari 2009

Zeitgeist. Addendum - en undergroundfilm

Någon hade lagt in filmen i ett nätverk där jag är med. En riktigt underjordisk rulle. Varken den eller dess föregångare har fått någon presskritik att tala om. De få som skriver tycker den är skit. Det gäller vanlig press och konspirationsteoretiker. Den har vunnit spridning ändå på bloggar och i nätverk.

Nu har jag blivit delaktig. Jag känner igen mig i mycket av tankegångarna. Det är samma argument som jag använde när jag var aktiv anarkist. Jag är numera bekännande kristen, vilket innebär att jag inte delar filmskaparnas negativa syn på religioner och myter. Inte desto mindre är avsnittet om religioner i Zeitgeist: The Movie väldigt intressant. Här jämförs en massa religioner och likheter lyfts fram för att visa hur kristendomen plagierat tidigare koncept. Emellertid har det en annan innebörd för mig. Varför kan inte det här ses tvärtom som ett bevis för religionernas vederhäftighet? Världens händelser upprepas och Kristus finns naturligtvis i andra gestalter också. Vi lever i och av myter. Det är centralt för våra möjligheter att skapa kunskap ur erfarenheter som sträcker sig över längre tid än en livstid. Jag tycker ändå att det ä en bra film. Jag laddade ned kopior av båda filmerna med svensk text, så att jag kan visa den på min hemmabio.

Den ekonomiska analysen i uppföljaren Zeitgeist: Addendum känner jag igen från min bank JAK, där man sparar och lånar räntefritt. Jag tycker analysen av penningsystemet och ränteekonomin är välgjord och bra presenterad.

Sedan finns en berättelse om politisk påverkan för att globalisera modellen. Skönt att höra den så väl berättad. När Palme blev mördad var jag så övertygad att det var en osynlig statskupp att jag bröt samman fullständigt. I det här perspektivet blir det politiska mordet begripligt som ett i raden för att skapa global följsamhet. En kritisk aspekt på detta är att min frälsningsupplevelse öppnade mig för att osannolika sammanträffanden kan vara uttryck för demoniska krafter utanför mänsklig kontroll. Kanske alla märkvärdigheter har helt andra förklaringar än materialistiska tolkningar kan återge. Människor kanske lever i myternas kraftfält, så att detta påverkar orsakssambanden. Faktum är att de här aktuella filmerna ger gestalt åt samtidsmytologier. Konspirationsteorier och New Age-filosofi ingår i vår tids mytflora. Jag har inga problem med detta. Men det kanske blir en självmotsägelse i filmernas kontext, där sanning och lögn spelar en stor roll.

Vi ser hur vårt samhälle har anpassats nästan fullständigt. Borta är det kommunala självstyret när det gäller kontrollen över den offentliga verksamheten. Den styrs av samma lagar som överallt på klotet tillåter företag att ta kontroll över samhällsresurser.

I filmen finns en tro på teknologi som gemensam räddare gestaltad i Venusprojektet. Teknologin som finns skulle kunna befrias från det ekonomiska systemet och det skulle ta bort motiven för konstgjord brist. Överflöd kan karaktärisera världsekonomin i denna nya vision.

Tja, det finns nog en massa politiska faktorer som inte bara har med det ekonomiska systemet att göra. Jag tror att politiken kan göra mer än vad som antyds i kritiken. Rent konkret verkar ju vissa samhällen kunna skapa förändringar som bekämpas av globaliseringsmaffian, även i filmens scenario. Venezuela till exempel.

Ett riktigt viktigt diskussionsunderlag ger filmen hur som helst. Och räntefri bank är toppen. Den frihet jag känt i mitt liv att förverkliga ekonomiska projekt har jag fått genom JAK och efter femton år har den känslan inte ändrats. Jag kunde ta ut mitt eftersparande 11 år efter att jag köpte fritidshuset. Det var bättre än att ha betalat pengarna i ränta.

I fimnen Zeitgeist: The Movie framförs en starkt underbyggd teori om att de tre byggnaderna vid World Trade Center som föll samman 11 september, sedan två av byggnaderna rammats av passagerarflygplan, i själva verket sprängdes på samma sätt som man använder vid rivningar. Se filmer av hur byggnad 7 kollapsar långt efter de två övriga byggnaderna. Den officiella förklaringen är att alla byggnaderna föll samman på grund av bränder. Men det finns inga motsvarigheter till den snabba förstörelsen av byggnader, utom de som är avsiktligt utförda rivningar.


Det var ingen attack av en liten terrroristgrupp, hävdar man i Zeitgeist, utan något mycket större som måste organiserats av mäktiga krafter inom USAs toppskikt. Målet var att motivera kriget mot terrorismen som påverkat säkerhetspolitiken i hela världen.

Det tycks handla om variant av den ökända s k spänningens strategi. Terrorn utövas av staten för att kontrollera befolkningen.


Tidskriften Expo/Svartvitt nr 3/4 - 1999, skriver med anledning av att den engelska polisen gripit en man som bombat invandrarkvarter och en gaybar med spikbomber konstruerade för att skada framför allt människor. Polisen hävdar i pressen att mördaren var en ensam galning, medan Expo konstaterar att mannen var aktiv nazist. Polisen tenderar att avfärda högerextrema attacker menar man, trots att terror är en välkänd del av deras verksamhet. Man ger en återblick:

"Den italienska terrorismen byggde på den så kallade »spänningens strategi«, en teori som lanserades av den fascistiska kampgruppen Ordine Nuovo, Ny Ordning. Genom blind, anonym terror försökte Ordine Nuovo skapa ett kaos i Italien som skulle driva fram en statskupp. Fascistiska aktivister infiltrerade gärna vänstergrupper eller skapade egna »anarkistiska kampceller« som tog på sig ansvaret för dåden." Expo, Stieg Larsson 1999


Strategy of tension
i engelska Wikipedia
Uttrycket strategy of tension myntades i en artikel som publicerades i tidskriften The Observer 1969. Genom terrorhandlingar ville fascistiska grupper skrämma vanliga människor och skapa en spänning i samhället som skulle motivera en stark stat, en diktatur. 1974 arresterades chefen för den italienska arméns informationsbyra (jmfr IB, CIA) och dömdes på grund av sin inblandning för konspriation mot staten.

Jag har länkar till nedladdningsfilerna med svensk text på Pirate Bay:
Zeitgeist: Addendum eller se på Google
Zeitgeist. The Movie.eller se på Google

I Wikipedia om:
Kritiken och Zeitgeist. The Movie.
Zeitgeist: Addendum.
JAK - räntefri bank

Inga kommentarer: