onsdag 28 januari 2009

Hur har jag det om tio år?

Om tio år är jag en vandrare. Jag är välkommen på många ställen i olika länder och rör mig ända ner till Medelhavet under mina vandringar. Ofta har jag sällskap av pilgrimmer som har olika drömmar, konfession och syften med sina vallfärder. Jag har ibland sällskap med en älskad kvinna, som är bofast i Portugal, Spanien, Italien och/eller Sverige. Vi möts och går någon vecka tillsammans för att hålla kontakten, men också för att dela vandrandets och kärlekens villkor. Ibland stannar jag ett par månader hos min kära, för att skriva och utforma böcker om mina vandringar. För jag arbetar fortfarande med kulturarvsfrågor digitala miljöer. Jag har byggt upp mitt digitala arkiv, så att det är lätt tillgängligt för inmatnng och frågor via internet och jag är ofta uppkopplad från den plats där jag befinner mig. Datorn och kameran väger under ett kilo och drar nästan ingen ström. Trots det rymmer hårddiskarna ett välutrustat personligt forskningsbibliotek. Eftersom jag för det mesta övernattar hos vänner, så kan jag ladda batterierna när det behövs. Ofta har jag ett par arbetstimmar per dag framför datorn. Kameran använder jag flitigt och knäpper ofta hundra bilder per dag. Med dessa verktyg underhåller jag min blogg som är den viktigaste inkomstkällan. Jag äger ett hus som jag tillbringar ett par veckor i fyra gånger per år. Huset är självförsörjande med el och jag hämtar vatten ur en källa. Allt avfall komposteras, eller bränns och jag undviker att ta med mig sådant till huset som inte passar till naturliga processer och ekologiskt liv. Irja, något av mina andra barn, eller några vänner bor i huset ibland, så att det sällan är oanvänt.

Inga kommentarer: