måndag 19 januari 2009

Om Styrkan

Styrkan är ett Tarotkort som alltid dök upp i mina läggingar, när jag var besatta av dessa kort för åtta år sedan. Bilden på kortet som envisades med att komma upp föreställer en ängel som tämjer ett lejon. Kortet handlar om att finna hur kroppen fungerar som begärsfunktion och lära sig att påverka den, så att viljan kan styra över kroppen. Det är ett projekt som blivit aktuellt för mig på nytt just nu.

En sak jag lärde är att kroppen verkligen vill svara mot våra beslut, men att timingen betyder mycket. Ibland är kontakten omdelbar, när man är triggad av rädsla eller något annat. Jag vill inte kalla det adrenalinpåslag, för det är en reduktion. Kroppen och medvetandet aktiveras i vissa situationer, så att det känns som om man får mera förmåga att styra kroppen med tankerna.

I andra fall kan det vara ett beslut som hjälper kroppen att ställa in sig på lite sikt. En man jag känner berättade att han kunde avstå från lunchen och bara äta en banan mitt på dagen, men bara om han bestämt sig för det redan när han cyklade till jobbet på morgonen.

Inga kommentarer: