tisdag 20 januari 2009

Matlag – en gemenskapstanke i praktiken

Inbjudan
Vi försöker organisera ett matlag för att äta soppa tillsammans
onsdagar kl 18.00 på Café Kyrkbacken i Örbyhus. Lite hastigt lovade jag att bjuda in till ett samtal på detta tema redan denna vecka.

Imorgon Onsdag 21 januari kan man alltså äta soppa kl 18, delta i mässa mellan 18.30 och 19. Därefter inleder jag samtalet:
VÄLKOMMEN!

Matlag är lagom
om böner och soppa
om bönsoppa
rotknölar och ekosystem
i tankesmedjan,
den andliga gemenskapen
och matnyttiga praktiken


Matlag har varit en social form i studentstaden Uppsala under många sekel. Ensamma studenter långt hemifrån har fått möjligheter att äta och umgås i gemenskap med andra genom att ansluta sig till ett matlag. Under 1900-talets senare del blev det kanske lunchrestaurangerna som övertog denna roll. Men formen lever kvar och i mitt liv har matlagen spelat en viktig roll.

Det var kanske alldeles naturligt att jag skulle dras in i en måltidsgemenskap, när jag flyttade in till stan efter gymnasiet. Det visade sig att grannarna tvärs över gatan bodde i kollektiv och de inbjöd mig att äta middag med dem. Vi turades om att laga mat handla och diska, men mina minnen av det är dunkla.

Jag ville bli vegetarian och blev starkt påverkad av en bok som heter Recept för en fattig planet. Den satte in matkulturen i ett socialt och ekonomiskt sammanhang, samtidigt som den försökte visa vägen till en näringsriktig vegetarisk mathållning. Man kunde få en fullständig proteinbalans måltiden genom att kombinera olika ingridienser på rätt sätt. Det liknade alkemi. Recepten var rätt svåra och alla råvaror var inte så lätta att få tag i.

Till slut insåg jag och mina vänner att vi behövde lära oss mer och idén till en studiecirkel föddes. Så under något år träffades vi en gång i veckan för att äta något nyttigt vegetariskt, samtala om näringslära och läsa receptböcker.

Jag hittade en vegetarisk restaurang i Örebro där jag fick praktisera några veckor. Flera av mina vänner gjorde samma sak och nu började vi drömma om att öppna en vegetarisk restaurang i Uppsala. Vi gjorde vegetarisk mat till en del fester på Musikforum och det satte ett frö.

En annan dröm var den om en lokal där man kunde träffas för att äta tillsammans och göra andra saker. Ett allaktivitetshus! Vi fick möjlighet att pröva med gemensamma måltider i Föreningen Release's lokaler mitt i Uppsala. Döm om vår förvåning när en av gruppens medlemmar lyckades få pengar från Statens Kulturråd för att skapa en Öppen Verkstad och vi fann en egen lokal på Svartbäcksgatan 15 i Uppsalas centrum. Det första vi tog itu med var att göra i ordning köket och starta ett matlag. Vi hade listor för att fördela matlagningen och samla föranmälningar till maten. Men i grunden var det en öppen inbjudan, så att man kunde komma utan anmälan. Det fanns alltid plats vid bordet och ofta var maten god och närande. Det blev en levande mötesplats. Både köksarbete och måltider blev underbara och lärorika äventyr på många plan. Nu kunde vi pröva alla vegetarisk recept och det blev lättare att vara vegetarian ju mer vi lärde oss. Matlaget startade 1976 och det finns fortfarande kvar i Föreningens Verkstans nya lokaler nära centralstationen på Alsikegatan 6. Formerna har förändrats men grundtankarna har varit levande hela tiden.

Musikforum hade under tiden flyttat från en ruffig vindslokal i ett villaområde till Drottninggatan 11 mitt i Uppsala 1977. Föreningen hade långt över 2000 medlemmar och ett par hundra frivilliga aktivister, så den gamla lokalen var för liten. Nu ville Musikform utöka verksamheten och man startade en lunchservering med vegetariskt alternativ. 1979 blev det en vegetarisk lunchservering av det. Jag fick arbete där och blev kvar i 11 år.

I mitt liv innebar barn och familjekriser att jag och min lilla familj plötsligt stod ensamma på väg in till stan från ett havererat projekt med släktgården. Av en slump träffade vi ett par flyktigt bekanta kvinnor med barn i samma ålder som vår son, som bodde grannar med varandra i Svartbäcken. Vi lät barnen leka och började prata och det slutade med att vi bestämde oss för att försöka äta tillsammans en dag i veckan. Det blev en ny erfarenhet och ett vattenhål, där både barn och vuxna kunde få gemenskap och god näring för kropp och själ.

10 år senare var mitt liv helt förändrat. Min familj var nu större. Med barnen från tidigare äktenskap och vår dotter Irja var vi sju personer. Vi hade köpt en gammal villa i Örbyhus för att vi hade goda vänner som flyttat hit före oss. Det kändes väldigt naturligt att träffas för att äta tillsammans. Barnen fick leka och vi vuxna fick en mötesplats som lade grunden för ett rikt socialt liv. Vi lärde känna nya familjer och knöt an till sociala kontaktnät. Ibland kunde vi vara sex eller rent av sju familjer som träffades för att äta i någons trädgård på sommaren.

Nu har det gått 10 år igen och jag bor ensam i lägenhet här i Örbyhus, med Irja hos mig varannan vecka. Eftersom det blivit en god vana att gå i kyrka på onsdagsmässan har tanken växt fram att man skulle kunna äta en enkel måltid före mässan och dricka kaffe efteråt. Till slut blev det verklighet och vi har provat några gånger med gott resultat. Det känns trevligt och avspänt på ett nytt sätt tycker jag, mässan känns intimare och efteråt kan vi sitta tillsammans och finna lösningar på världsproblemen eller våra egna personliga utmaningar, eller bara prata om vad som helst.

Inga kommentarer: