tisdag 25 november 2008

Minnen från Assisi

Bild: 4739 Ett lejon på piazzan vid Santa Clara i Assisi, ur en bildsvit på nätet av KWN

Jag for med Örbyhus församling på en veckas vallfart till Assisi förra året. Idag tittar jag på de 600 bilder från resan som jag lade upp på nätet. Det var en sorts examensarbete kan man säga. Här summerade jag en del av det jag lärde mig i KMM-projektet. Tack till Helena Åberg som gjorde arbetet möjligt och bidrog med så mycket kompetens och kreativt tänkande.

Jag sorterade bilderna i en tabell där jag lagt in html-formateringen. Det intressanta är att jag kunde rekonstruera mina promenader i Assisi med utgångspunkt från bilderna och en karta som jag fann på nätet. En bilddagbok som hjälper mig att memorera så många dimensioner av mina upplevelser. Jag har gjort ett par sorteringar som fokuserar på stadens två största kyrkplatser. Den som är intresserad av S Fransesco och Santa Clara kan få flera olika perspektiv på byggnadskomplexen. Om man sedan går till bildernas placering i nummerordning, d v s dagboksupplägget, så kan man rekonstruera promenadvägarna som jag tagit för att fånga vyerna.

Lejonet på den här bilden upptäckte jag idag och undrar om jag tagit bilden själv. Jag tror att det var Elisabeth som ville att jag kulle ta den, om det inte var hon som lånade kameran. Hon samlar på lejon i Assisi. Erland samlar portaler och han har knäppt en del av portarna på sidan. Kanske. När man lånar ut kameran uppstår en osäkerhet. Men här sysslar jag inte med fotografi på det sättet. Upphovsrätt spelar mindre roll i det här sammanhanget.

För mig är det viktigaste att bilderna går att sortera och fundera över, när man tittar på dem via internet.

Inga kommentarer: