onsdag 26 november 2008

Tankesmedja


Ragnhild och jag har talat om att skapa en tankesmedja för att forma nya begrepp och visioner som kan förändra världen i positiv riktning. En formulering som vi kom att uppmärksamma var: Från det privata till det universella.

Tanken är att den individuella erfarenheten kan mötas med den holistiska enhetstanken, så att vi vågar ta oss själva på allvar. Den alldeles egna erfarenheten är så lätt att förringa och glömma bort när man möter andra människors tankar. Men om båda parter i ett samtal vänder sig inåt mot formuleringar ur sin egen djupaste innerlighet, så kommer samtalet att få en helt annan ton och funktion. Det varsamma lyssnandet hör hemma i en sådan situation. Här kommer ju tankar fram som kanske aldrig för visats för någon. De kräver tid för att vinna förståelse. Jag måste lyssna på dig och ge mig själv tid att skapa en förståelse. Lyssnandet inåt ger en resonans mot själens eget ljus, så att den äkta lågan tänds och lyser allt klarare.


Det är ju en tankesmedja, när man hjälper varandra att finna och utforska nya formuleringar som påverkar vardagsliv och personlighet.

Jag har inga färdiga koncept för vad som är en tankesmedja, men jag tror att det handlar om att förbinda begrepp man redan har, för att synliggöra nya saker och skapa visioner och mål som kan delas av andra.

Följaktligen handlar det om att börja med sig själv. I det som med nödvändighet är privat, för att man inte har medel att göra det offentlig, inte vill det, eller inte kan det för att ingen vill lyssna på en. Mitt möte med världen kan ha betydelse för mänsklighetens framtid. Men bara om jag kan dela med mig av de erfarenheter som är av betydelse i detta möte. Att göra upplevelse till vision, eller att forma teori ur förnimmelser. Det är vad jag tror att man skall göra i en tankesmedja, när det kommer till kritan.

Ett par av de här skisserna har jag lagt ut i mina bloggar. Jag tänker mig egentligen att bloggens privata offentlighet är ett medium som är väl ägnat för att driva en tankesmedja. Så för mig behövs sällan ett medium till.

Se exempel i Pilgrimsland där jag söker förena tankar och från Assisi med Upplands kyrkor.

Men än så länge är det bara skisser.

Inga kommentarer: