onsdag 16 april 2008

Vägen till livet - tillbaka till textläsningarna

Jag har redigerat den svenska evangeliebokens texter för fjärde söndagen i påsktiden med utgångspunkt i klipp från Bibeln.se. Jag har lagt ihop verser till hela stycken och skapat en rubrik som anger omfånget på bibelstället. Så har man gjort i evangelieboken och jag tycker det ger en bra läsbarhet. Jag har dessutom lagt till en hänvisning till Bibeln.se i form av en länk till söksidan och den sökfras som öppnar det aktuella kapitlet.

Jag brukar använda evangeliebokens textställen som ingångar till Bibeln och läsa några sidor före eller efter den aktuella passagen för att kolla om det finns saker där som är användbara för mig i mitt andliga sökande.

Sökfrasen är väsentlig att ha med eftersom principerna för sökfrasernas utformning i Bibeln.se inte är helt genomskinliga. Jag får skriva ett antal försök innan jag hittar rätt i vissa fall. Det är säkert något man lär sig så småningom, men för en nybörjare är det en svårighet som gör att man kan tappa lusten i onödan. Sökverktyget kunde vara försett med intelligent stöd med förslag på alternativa sökfraser redan från början. Sökfraserna för de sju bibelställen som jag återger ger exempel på spännvidden i hur de kan utformas: "ps 147" baseras på de två första bokstäverna i bibelbokens namn, "joh 13" på de tre första, medan "1 thess 5" har en ännu mer komplicerad struktur. Här är det brevets nummer som inleder, därefter de fem inledande bokstäverna i brevets namn och sedan kapitel. Versnummer har jag inte med eftersom sökningar på versnummer bara ger en vers i sökresultat. För att söka ett större stycke får man börja med kapitlet och skrolla ner till de aktuella verserna.

Jag har gjort ett litet arbete med textredigeringen, men därutöver har jag försett texterna med en bild, som inte bara är där för att vara dekorativ. Nej, jag vill använda bild/text kombinationen för att öppna tolkningsmöjligheter åt båda hållen. Texterna kan förstås på nya sätt när de ställs mot bilden och bilden på nya sätt när den ställs emot texterna.

Inga kommentarer: