"Så är vi fastän många, en enda kropp. Ty alla får vi del av ett och samma bröd." så säger vi innan vi går till nattvarden för att äta Jesu kropp och dricka hans blod. Jag höll på att skriva "ty alla får vi del av samma brud" en fruediansk felskrivning, som påminde mig om det väsentliga att församlingen betraktas som Kristi brud och att nattvarden är som en kärleksakt, där Kristus kommer in i oss som tar emot brödet och vinet.
En intressant fråga i detta sammanhang är: Om flera personer är gifta med samma man är de då också gifta med varandra? Tja, vi är alla en familj, eller en kropp. Men om A är Kristi brud och gift med B som är muslim, är Kristus då gift med B? Kristus är kyrkans huvud, men också varje mans huvud.
Ef 5:23
Ty en man är sin hustrus huvud liksom Kristus är kyrkans huvud - han som också är frälsare för denna sin kropp.
1 Kor 11:3
Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud.
Jes 54:6
Herren kallar på dig,
övergivna och olyckliga kvinna.
Inte sviker man sin ungdoms hustru,
säger din Gud.
Äktenskapet mellan man och kvinna är tradition och sakrament säger vissa, men andra lägger tonvikten på äktenskapet som symbol och metafor. Det är uppenbart att den senare tolkningen har ett visst stöd i alla de bilder som talar om folket och församlingen som Kristi brud.
Rent konkret öppnar upplevelsen av fenomenet Kristi brud i denna tolkning för en uppmjukning av traditionella genusmönster. En hel rad nya bisarra problem börjar när man tar detta på allvar, men frågan är om inte denna snårskog är belägen som en ringmur kring Törnrosens slott. Om vi finner vägen genom den kan vi kyssa den sovande prinsessan till liv och hela hovet.
tisdag 22 april 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar