onsdag 16 april 2008

Vägen till livet - om tolkningens tre steg

Jag brukar fundera över veckans bibeltexter och så här kan det bli:

"Vandringen på vägen till livet har ett mål utanför världen, säger Jesus. Han går till Fadern och vi kan inte följa honom dit förrän vi blir kallade. Då måste vi dö från den här världen.

Det nya Jerusalem är en stad där vi hör hemma, men som inte finns någonstans i världen. Vår hemstad finns i himlen och det gör oss till främlingar i världen. Ibland är himlen nära. I kärleken och upplevelsen av gemenskap, i delandet och känslan av samhörighet är himlen nära. Då är vi lyckliga och levande. Då föds en längtan som kan vara smärtsam, efter att hålla kvar och få mer.

Pilgrimsvandringen är ett uttryck för längtan efter Gudsnärvaro och kärlek. Den är ett sätt att för en tid släppa taget om vardagen och göra sig till främling, sökare och vandrare. Ofta får vi personliga svar på våra böner i form av en stark närvarokänsla. Vi ger oss tid för att se vår plats i den sköna skapelsen.

Om vi kan bära med oss de frågor som bibeltexterna ställer oss inför kan vi få gemenskap i kyrkan inför mötet med vissa aspekter av Guds närvaro. Vi kan lära tillsammans och finna en värdegemenskap grundad på förståelse."

Det var några funderingar, men här ska jag skriva om tolkningsprocessen och hur jag tror att textläsningarna kan fungera i detta sammanhang. Tolkningen har tre grundmoment som kan ges rubrikerna analys, utläggning och tillämpning. Dessa moment återkommer gång på gång i tolkningens cirkel.

Analysen innebär att vi tittar noga på textstyckets alla delar, så att vi får en uppfattning om det material vi har att arbeta med. I utläggningsmomentet försöker vi uttrycka något som har samma mening med våra egna ord. Slutligen försöker vi använda det vi lärt av texten på situationer i våre egna liv. Sedan är det dags att återvända till texten och upprepa processen. Det första tolkningsförsöket ger oss en ny bakgrundsförståelse när vi läser texten igen. En samvetsgrann uttolkare arbetar många varv med den här processen innan en känsla av förståelse och klarhet infinner sig.

I funderingarna ovan har jag inte redovisat textanalysen. Det är bara utläggning och tillämpning som finns med. Först skriver jag med egna ord vad Jesus och aposteln säger om vägen till livet, sedan försöker jag tillämpa det för att belysa pilgrimsvandringarnas möjligheter att fylla väsentliga funktioner i dagens värld.

När jag kommit så långt känner jag väldigt starkt att jag vill gå tillbaka till texterna för att se om de säger det jag föreställt mig. Ofta finner jag att min föståelse bara delvis motsvara textens mening. Då går tolkningsprocessen vidare.

Inga kommentarer: