tisdag 15 april 2008

Bibeltexter till kyrkoårets söndagar

Jag letar förgäves efter en lätt tillgänglig källa som jag kan hänvisa till när det gäller textläsningarna i kyrkan enligt kyrkoåret och den svenska evangelieboken. Jag har den tryckt i Psalmboken, men finner ingen motsvarighet på nätet. Däremot finns kyrkoårets böndagar med texter ur evangelieboken för Finska lutherska kyrkan på nätet. De har dock inte samma texter som i Svenska kyrkan. Det är kanske något som borde ordnas! En bra kalender med evangeliebokens texter tillgänglig Online önskar jag mig.

2 kommentarer:

Filosofia sa...

Jag använder den här sidan: http://www.missionskyrkan.se/upload/5827/evangboklista%203.pdf
Förra årets texer låg ute på Wikepedia under Kyrkoåret men nu finns inte textanvisningar kvar där längre...

kwn sa...

Tack Filosofia, jag laddade ned filen från missionskyrkan. Där fanns en bra inledning. Så jag har formulerat en kort beskrivning till etiketten "Den svenska Evangelieboken" som jag har börjat använda .