lördag 14 augusti 2010

Vuxen kvinna - Vlasta Delimar

Mature Woman, Vlasta Delimar (Kroatien)
Plats: Myrra skyltfönster, S:t Persgallerian, Svartbäcksgatan 7, Uppsala
Tid: Lördag 12 juni 2010 kl 11:00 -11:45

Kvinnan i skyltfönstret ansar grönsaker. Vlasta Delimar hyllar ofta vardagen i sina verk. En kvinna i verkligheten har ofta en stor kniv i handen. Det har man tidigare inte tänkt på när skyltdockorna utformades. Som tur är står en mogen kvinna i butiken Myrras skyltfönster en timme i lördagsrusningen. Rytmen på gatan påverkas. Man kan se människor stanna upp och titta mot fönstret med den levande skyltdockan. När man tittar på människor fötter kan man se deras känslor. En man stannar upp, men väljer snabbt att fortsätta som vanligt. Jag tror att det är ett stänk av skam jag ser. Så skulle jag ha känt, om jag hade rört mig så.


Kniven är stor och blänkande. Kvinnan är yppig och kraftfullt sminkad. Hennes röda peruk är vilt okammad och hon ser vänlig ut. Med kniven skär hon bort onödiga delar från rotsaker och purjolökar.  Hon styckar grönsakerna och slänger de färdiga bitarna i en bytta. Hon använder kniven med en avspänd kompetens som gränsar till nonchalans. Jag blir hungrig. Men kluvna känslor kommer fram. Efter gammalt kan kniven användas i konsten som symbol för Kristi omskärelse, eller för martyrskap. Jag blir attraherad och samtidigt rädd. Jag tänker att Vlasta Delimar har gjort ett gott hantverk. Med precision och slagkraft har hon ändrat våra förväntningar inför skyltdockor. Verket riktar sig även mot konsten i en reflektion. Bakom glas och ram är den här kvinnan ett i högsta grad levande konstverk. Hon ställer våra förväntnngar på huvudet. Hennes performance ristar ett märke som inte går bort.

(1686  tecken inklusive mellanslag)

Inga kommentarer: