onsdag 28 maj 2008

Buss 23 (4) Helande behandling hos Marie


Bild: "Tack Marie", foto: kwn


Jag bokade en behandling hos min helare och andliga samtalspartner Marie Nilsson. Jag ville ha hjälp med att få form på min relation till komplexet kring sakerna och mina svårigheter att komma till skott och flytta hem dem. Det har tagit så mycket energi att mitt liv knappt har plats för något annat. Nu behöver jag få hjälp att komma till mina sinnen och hitta en fungerande väg att komma vidare.

Jag känner full tillit för Marie. Jag har fått shiatzu-massage och gått i samtals-/meditationsgrupper hos henne. Det har alltid fungerat så bra. När jag får massage går jag in i ett underbart djupviloläge väldigt lätt. På så vis får jag största möjliga utbyte av massagen. Första gången trodde Marie att jag sov, men nu vet hon hur jag uppskattar hennes fredliga beröring och anar de tillstånd av frid och njutning som jag finner hos henne. Samtal och meditationer är lika välgörande och sköna. Vi talar om relationen mellan vardagslivets utmaningar och andlig utveckling i en helande och fördjupande process. Jag vill verkligen ta till mig nya redskap att hantera min tillvaro och de känslomässiga komplex som bildar teman i mitt liv. I meditationer och med förmedling av frön till uplysning via handpåläggning (deeksha) bearbetar jag min kroppsliga och andliga självmedvetenhet och frigör en massa bra energi.

Nu har jag saknat Marie ett tag. Hon har varit i Indien och lärt sig nya saker. Innan hennes resa blev det inte av att träffa henne. Jag behöver verkligen påfyllning av goda energier och vägledning i samtal, när jag till slut kommer till Andrum, hennes behandlingsrum i Håga by, Uppsala.

Jag lyckas beskriva min situation så att den är ganska entydig. Jag känner nu mer än nånsin att jag är på rätt väg. Marie ger mig lite filosofisk tankeföda. Bland annat berättar hon vad hon fått lära om handlingars och önskningars andliga struktur. Det finns tre delar: Intention, ansträngningar och Nåd. Dessa delar samspelar på ett lagbundet sätt. När man fått en klar intention och gjort alla de ansträngningar man kan för att genomföra sin avsikt så följer Nåden, närmast med matematisk visshet. Det är en sammanfattning och ett tankefrö lämpligt för en filosof. -"Det där kan jag fundera länge på", säger jag till Marie, innan sessionen övergår till healing och massage.

Jag får en diksha medan jag sitter på stolen och mediterar över mina andetag. Jag kommer snabbt till ett stort lugn och det känns skönt. Sedan får jag lägga mig på tempur-madrassen på golvet för att ta emot shiatzu-massagen. Maries händer och fingrar trycker på olika energicentra på hela kroppen, medan jag ligger i ett djupavslappnat tillstånd där bara hennes beröring existerar för mig. Det är närmast som att lyssna på musik och bli helt absorberad. Varje enskildhet i behandlingen träder fram som en egen klang eller melodi. Det känns harmoniskt på djupet. Fullständigt fridfullt.

Efteråt ligger jag kvar en stund medan vi pratar. -"Det här var nog det skönaste jag varit med om", säger jag, och jag kan fortfarande inte komma på något som går att jämföra med, nu när jag skriver. Sedan börjar jag skratta, högt och länge. Marie skrattar med. Vi tar farväl och Marie rekommenderar mig att glädjas åt sommarblommorna och att besöka Hågahögen där energierna är fantastiska. Bronsåldershögen ligger på samma Ley-linje som Golden City där det nya templet invigdes för några veckor sedan och där flera tusen människor mediterar. Kanske finns det en direkt kontaktledning från högen till Indien. Det finns de som vittnar om det.

Hågahögen är en underbar plats där sinnet lätt blir koncentrerat närvarande. Blommorna och stenarna lyser med en stark närvaro och påtaglighet. Jag lägger mig raklång på högens topp och slappnar av. Jag känner mig som mig själv, som vanligt fast lite mera avslappnad i kropp och tanke. Nu ska jag inte göra mig några onödiga svårigheter. Jag känner mig klar och fri.