torsdag 8 maj 2008

Din kropp heter strand - en dikt


Bild: "kajan", foto: kwn


din kropp heter strandvegetation och varm sand när vi rör varandra

för att du längtar att fylla mig helt och mer heter din kärlek frö och pelare

din nacke är ljus för mig och ditt hår ett skönt vattenfall som döljer mig för världen

och sköljer mig ren när jag är i din närhet



du gör min själ till ett sköte som är tomt, tomt och tomt,

till längtan att väckas av det sanna ropet och att vara en källa

och längta din närvaro, när saknaden fyller mig med rent vatten

och väntan blir den tid jag vänder mig om i sängen utan att få ro



ditt ljus heter skinande svärd som skär huvudet bort från kroppen

och slöjan är inget när du ser mig till liv och saknad och samvetsfrid

med din blick som heter blå stjärna, vågskål och visdomens pärla

i det ögonblick som öppnar det allra svåraste, fostermoder, jordemoder



din hud heter landet som icke är och längtans blåa blomma

heter här under min hand och hopp under min panna när du rör mig trygg

i vår omfamning som är evighet, när strimman av nu tänder ljuset och döden

livmoder öppnar sig för den sista kunskapen i födande kraft



skön står du på marken som en lilja visar vägen mot ljusen och den enda

och vacker är du min moder som är böjd och lutar dig mot käppen

när du går till matsalen för att äta med änglarna av brödet

som heter nära döden, livet och äntligen vår

Inga kommentarer: