lördag 17 maj 2008

Frihetsmössan och bödelsyxan

I Assissi, nära Piazza Garibaldi, fotograferade jag denna dekorativa framställning i järnsmide. Dess innebörd känner jag inte till i detalj, men till höger syns frihetsmössan tronande på spetsen av en yxa som sticker upp ur ett spöknippe.

Spöknippet, som kallas fasces var en symbol för de högsta domarna i det romerska riket och för den dömande makten och rätten att utdela dödsstraff i hela det romerska riket. Herman Gyllenhaal skriver en hel del om hur detta spöknippe kom att bli en symbol för frihetskamp och medborgerliga rättigheter fram till våra dagar. Spöknippet med yxan och mössan fann jag också som symbol på italienska mynt från Napoleontiden.

Men jag tänker just nu mest på bödelsyxan, eftersom jag gick Gullstigen för ett par dagar sedan och där vilade jag mitt huvud på stupstocken som rekonstruerats på den gamla galgbacken. Det slog mig som jag stod där att jag har en gammal bila i mitt förråd. Den är varken höger eller vänsterslipad, så därför är den ingen typisk timmerbila. Kanske en gammal bödelsyxa, tänkte jag där jag stod ensam mitt i skogen. Frihetsmössan, spöknippet och bödelsyxan det är symbolen för ett stort antal nationella revolutioner ända sedan Wilhelm Tells tid.

Inga kommentarer: