fredag 9 maj 2008

Forskare i världsklass?


Bild: "Evangelsiten Lukas med geometrisk analys av bildkompositionen", bearbetat foto från Uppsala universitetsbibliotek (ur Sturzenbeckerevangelariet, MS Gr. 9 139v)

Ibland är Webben trösterik. Även om jag är arbetslös och upplever att min akademiska karriär är helt urspårad så har jag i alla fall någon sorts internationell ryktbarhet. Jag toppar en träfflista i Google där många av experterna i mitt forskningsområde också finns med. Gör inte det mig till en forskare i världsklass? Jag vill i alla fall tänka så. Så läs mitt säljbrev:

Jag är humanist med bred kulturvetenskaplig kompetens. Jag doktorerade 2001 i ämnet estetik på en avhandling om det omvända perspektivet som förekommer i bland annat ikonernas bildrum. Den engelska sammanfattningen av min avhandling toppar idag en lista i Google med 403 000 träffar på sökuttrycket inverted perspective. Jag upptäckte att Google kan översätta sidan automatiskt. Det blir ingen vidare svensk text. Jag har nog skrivit allt för komprimerat med mycket komplexa satser som följd.

Jag fokuserade i min forskning på hur de kritiska begreppen i detta fält har använts och utvecklats under 1900-talet. Jag är intresserad av begreppshistoria och hur orden som vi använder för att beskriva konstverk samspelar med förståelse och upplevelse. Det har gjort att jag arbetat en hel del med bildananlys och samspelet mellan ord och bild.

  • Jag har arbetat med runinskrifternas ornamentik, runstavarnas komplexa informationsmängder och med beskrivningar av slöjdföremål.
  • Jag har arbetat i dialoger med konstnärer, med dokumentation, presentation och utvärdering av konstnärliga projekt.
  • Jag använder webben som huvudsaklig informationskälla och är tränad i faktavärdering och allmän bedömning av olika aspekter på innehåll och presentation på webben.
  • Jag kan sammanställa översikter, citera goda källor korrekt och skriva sammanfattningar som lyfter fram kärnan i utredningstexter och styrdokument som handlar om kulturarvsfrågor.

Inga kommentarer: