söndag 11 maj 2008

Om frihetshatten


Bild: "Frihetshatt på promenadkäpp UMF01928 i Museum Gustavianums samlingar", bearbetat foto: kwn

Min goda spatserkäpp af vildapel, med guldknapp i skapnad av en frihetshatt, testamenterar jag till min vän och menniskornas vän Generalen Washington
(s. 113 Benjamin Franklins testamente citerat av J C A Bauer, i Nöjsamma anecdoter från det adertonde århundradet, 1805, i sv. övers. 1818)


Frihetshatten
är en urgammal symbol som var enormt populär som symbol för frihet i samband med nationell frigörelsekamp från 1500-talet till 1900-talet. I Sverige är begreppet inte så känt. Trots att det finns belägg för ordet i böcker sedan minst 1818, så är det inte upptaget i SAOBs webbupplaga, som annars är mycket omfattande. Jag har sammanställt en webbpresentation av begreppet med bilder, historiska anekdoter, synomymer och källhänvisningar i mycket komprimerad form.

Det var Håkan Eriksson antikvarie i Museum Gustavianums föremålsarkiv som introducerade mig för frihetshatten och tillsammans tog vi de första stegen mot att tolka symbolen på två promenadkäppar i samlingarna. Hos Harald Nilsson på Myntkabinettet fick vi nya informationer. Två snarlika medaljer med frihetshatten hade präglats av Hattpartiet 1756 och Gustav III 1782. Jag fann också ett mynt från Gustaf II Adolfs tid som tycktes bära frihetshattens symbol. Den tolkningen bekräftas av ett stort antal 1600-tals tryck som jag tittat på i Kart- och bildsamlingarna på Uppsala universitetsbibliotek och Kungliga Biblioteket.

Jag arbetade en tid med runstavarna på Gustavianum med Christina Risberg och Håkan Eriksson som underbara handledare. Jag skulle göra samlingen tillgänglig i en digital katalog. Det är lättare sagt än gjort, eftersom runstavarna bär på så mycket information. Idag är det väldigt få människor som kan läsa och tolka informationen i olika varianter av de gamla runkalendrarna. Samtidigt skulle jag utforma och testa bra arbetsmodeller och former för liknande projekt i museivärlden. Jag hade hoppats att få arbeta med detta fram till pensionen om femton år. Det är verkligen ett långsiktigt projekt. Tyvärr har jag inte lyckats finansiera mitt arbete, vilket innebär att jag saknar både resurser och mandat att arbeta vidare med det stora materialet jag samlat på mig.

Mappen som heter runstavar på min dator innehåller 17 000 filer och även om bara en fjärdedel av dessa är unika bild, respektive textfiler eller tabeller, så blev det en hel del jag kom att samla på mig. Jag gjorde en digital katalog med ett femtiotal av runkalendrarna som publicerades på en webbsajt med inloggning, men så vitt jag vet går den inte längre att komma åt. Jag har valt att lägga ut en av sidorna ur katalogen på min egen webbplats. Sidan utgör en översiktlig presentation av begreppet frihetshatt i flera olika dimensioner.

Inga kommentarer: