lördag 17 maj 2008

Wilhelm Tell och frihetshatten - en emblematisk figur

Bild: ur Glareanus, Henricus, In divi Maximiliani imperatoris laudem et praeconium (basel 1514), Bl. D5verso: "Guilielmus Tel Heluetiorum Brutus, marginalanteckning från boksidan Online

Har den schweiziske frihetshjälten Wilhelm Tell någonsin funnits. Historien berättar att den österrikiske fogden Gessler i Uri lät sätta upp en stång med sin hatt högst upp och beordrade innevånarna i bygden att hälsa på hatten när de passerade. Tell reagerade mot detta uttryck för ett tyranniskt styre genom att vägra hälsa på hatten. Till straff dömdes han att skjuta ett äpple från sin sons huvud med sitt armborst. Då han lade en pil på strängen satte han även en andra pil i kogret på ryggen. - "Den är avsedd för dig", svarade Tell på Gesslers fråga.

Tells gest slutar med uppror och att stången störtas, men i Schillers drama med hjältens namn som titel säger Wilhelm att man ska spara stången med hatten som ett minnesmärke över rätten till frihet.

Hisorien om Wilhelm Tell och frihetshatten var hur som helst välkänd redan under renässansen och detta fick författaren Glareanus att utse Tell till en Schweizisk Brutus. Lucius Junius Brutus mördade den tyranniske kung Tarquinius och grundade den romerska republiken 509 f. v. t. Han lät innevånarna svära en ed att aldrig tillåta någon man att bli kung i Rom. Hans ättling Marcus Junius Brutus var en romersk republikan som när Julius Caesar ville införa envälde tog del en sammansvärjning och mördade sin vän kejsaren. Han gjorde det för sina ideals skull och lät prägla det stolta myntet med frihetsmössan, en romersk filthuva som kallades pileus, flankerad av två knivar. Brutus lät även prägla mynt med bilden av sin anfader som likt honom själv dödat tyrannen med kniv.

I emblematiken talar man om sampelet mellan en bild och en text som autopoiesis, skapande i sig själv. Det ligger en djup sanning i detta, eftersom kombinationen är avsedd att utlösa en tolkningsprocess som kan pågå i det oändliga. Metaforen fungerar på ett liknande sätt. Det finns en skillnad kvar vid varje tolkningsförsök och den genererar nya tolkningar i en skapande process utan ände. I detta sammanhang får satsen Guilielmus Tel Heluetiorum Brutus sin sanna innebörd. Oavsett den historiska existensen av de figurer som sätts samman i frasen, så är den produktiv genom att skapa oändliga möjligheter till jämförelser i en rad nya bilder i massor av olika medier.

Inga kommentarer: